9 Fouten die nieuwe horlogefans maken volgens de expert

En hoe je die fouten kunt vermijden, van een horloge-expert die er zelf veel heeft gemaakt.

Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Een vriend of kennis die de wereld van mechanische horloges heeft ontdekt. Eén forum struinen ze af en ze vinden zichzelf een expert. Benjamin Clymer, oprichter van de Amerikaanse horlogesite Hodinkee zag dit ook en besloot er wat aan te doen. Negen punten die hij vaak zie bij jonge of nieuwe horlogefans.

Clymer: “Ik schrijf dit omdat ik het ooit ook was en ik wou dat mensen mij deze tips toen konden geven. Dit is overigens geen volledige lijst van fouten die vaak worden gemaakt en niet iedereen valt eraan ten prooi, maar ik denk dat velen van jullie misschien wel een paar dingen zullen oppikken.”

1. Geloven dat een uurwerk het horloge maakt

Clymer: “Laten we over één ding duidelijk zijn: een uurwerk is een essentieel onderdeel van elk horloge, maar het maakt nog geen horloge. Denk aan veel van de Lemania-kalibers, de Valjoux 72 of 7750. Denk aan de ETA-2892 of het Peseux 260-kaliber. Allemaal uurwerken die al tientallen jaren worden gebruikt in horloges in talloze prijsklassen. Raak niet verstrikt in het vergelijken van uurwerken dat zoveel horlogefans graag doen. Een horloge is veel meer dan alleen het uurwerk. Experts kijken bij het bepalen van de kwaliteit van een horloge net zo zorgvuldig naar de constructie van de kast, het ontwerp van de wijzerplaat en de afwerking van de buitenkant als naar de kenmerken van het uurwerk (om nog maar te zwijgen van de afwerking van het uurwerk). Uurwerken zijn belangrijk, maar dat geldt ook voor andere dingen.”

2. Denken dat iemand die meer uitgeeft dan jij, het enkel koopt als investering

“Niet elk verzamelhorloge wordt gekocht om in een kluis te liggen. Dit is er één die ik veel heb opgemerkt in onze comment-sectie, op Instagram, op lokale bijeenkomsten en op de grotere fora. Sommigen gaan ervan uit dat iedereen die een horloge koopt dat duurder is dan ze zelf kunnen veroorloven, het alleen als investering koopt . Met andere woorden: ‘deze persoon kan onmogelijk een echte horloge-man zijn!’ Waarom? Omdat hij of zij zich een duurder horloge kan veroorloven dan jij?”

“Het aantal mensen dat horloges puur als investeringsvehikel gebruikt is minuscuul. Iedereen met een half verstand over ROI zal snel beseffen dat horloges zelden echt rendement bieden. Die stalen Pateks die je op de veiling ziet langskomen? Ze eindigen om de polsen van serieuze horlogeliefhebbers. Mensen die de tijd nemen om over horloges te leren, te bestuderen en te kopen op een veiling zijn echte horlogemensen. Zeggen dat al deze geweldige horloges achterin de kluis van een rijke man belanden, zegt meer over de persoon die de opmerking maakt dan over de ‘rijke man’. Je zit al in een hyper-nichegemeenschap, probeer niet nóg een tweedeling te creëren tussen jou en de rest van de horloge-verzamelende wereld.”

3. Geloven dat een hoge prijs of veel complicaties gelijkstaat aan kwaliteit

“Grote complicaties kunnen interessant zijn, maar ze zijn niet het ‘alles’ bij het verzamelen van horloges. Er lijkt een misvatting te bestaan ​​onder nieuwe horlogefans dat een duur horloge een goed horloge is en dat meer beter is. Een meer verlichte kijk op uurwerken is er één waar evenwicht wordt gerespecteerd en vindingrijkheid de plaats inneemt van overdaad. Het idee van een grote complicatie is bijvoorbeeld alleen interessant als je ook de torenhoge servicerekening wil én kan betalen. Ook de neiging van Zwitserse merken om reclame te maken voor het aantal onderdelen van een horloge is iets waarvoor we allemaal vallen. Althans, totdat je je realiseert dat ze alleen maar zeggen dat er meer componenten voor nodig zijn om hetzelfde resultaat te produceren.”

“Ervaren horlogeverzamelaars zijn veel meer onder de indruk van dunne elegante horloges die iets op een doordachte manier doen, dan van horloges die meer onderdelen in een grote kast gooien om op te scheppen. Raak niet meer onder de indruk van het aantal complicaties in een horloge en de prijs die ervoor wordt betaald. Je zult veel gelukkiger zijn. En trouwens, niemand wil horen hoeveel je voor je horloge hebt betaald. Niemand.”

4. Een eenvoudige kalender verwarren met een jaarkalender

“Jaarkalenders bestonden tot 1996 helemaal niet. Als je naar een vintage horloge kijkt, is het een eenvoudige kalender of een eeuwigdurende kalender. Deze raakt me echt, want het gebeurt de hele tijd. En de schuldigen? Eens kijken… uit mijn hoofd kan ik me twee anders intelligente horlogejournalisten herinneren, een paar bloggers, veel te veel dealers, verschillende verzamelaars en zelfs een Zwitserse horloge-expert voor een eersteklas veilinghuis. Ik word er gek van. Laten we hier duidelijk zijn: de jaarkalender werd in 1996 uitgevonden door Patek Philippe. Daarvoor bestond het niet. Punt. Dat betekent dat al die kalenderhorloges die je vanaf het midden en het begin van de 20e eeuw ziet, zo niet een eeuwigdurende kalender, eenvoudige kalenders zijn die in februari, april, juni, september en november moeten worden vooruitgeschoven. Een jaarkalender is iets anders en handmatig verzetten is pas eind februari nodig. Doe het goed mensen, anders zie je er echt dom uit voor serieuze liefhebbers.”

5. Rolex niet genoeg respecteren

“Rolex maakt een geweldig horloge. Het is soms zo simpel. Ik ben geneigd te geloven dat er iets van een omgekeerde belcurve is met het begrip en de waardering van een echte horlogeman voor Rolex. Als je niets van horloges weet, geloof je dat Rolex het beste horlogemerk ter wereld is. Ik kan je niet vertellen hoeveel vrienden geschokt zijn om te horen dat er in feite horloges zijn van andere bedrijven die zelfs meer kosten dan een Rolex! Als je wat dieper gaat, dan leer je over Omega, Jaeger-LeCoultre en later Patek Philippe, A. Lange & Söhne en Vacheron Constantin. Op dit punt beginnen mensen neer te kijken op Rolex en prijzen ze de voordelen van hand-afwerking, zeldzaamheid en limited editions.”

“Dan, nadat ze een paar keer exorbitant dure, tijdrovende of veel te vaak benodigde service hebben ondergaan, komen ze hierop terug. Ze hebben gelijk: Rolex-horloges behoren tot de meest betrouwbare mechanische horloges zonder poespas ter wereld. Oh, en velen vergeten dat Rolex inderdaad Rolex is met een reden. Het zat in de voorhoede van verschillende wereldprimeurs. Ja oké, het is een kolos en ze zijn óveral. Zeker niet wat ik haute horlogerie noem, maar je kunt Rolex niet verwijten dat het erin is geslaagd een hoogwaardig product van hoge kwaliteit te maken dat goed verkoopt. We zouden allemaal zoveel geluk moeten hebben.”

6. Eén bericht op één forum als feit zien

“Weet je wie een bericht op een forum kan plaatsen en zichzelf expert kan noemen? Iedereen. Letterlijk iedereen op deze planeet. Weet je wie ze factcheckt? Niemand. Dus het citeren van een enkele post of thread op een enkel forum als feit is iets dat niet zo logisch is. Je moet onthouden dat de wereld vol mensen is die proberen om misbruik van je te maken. De man die je alleen van zijn avatar kent, zou heel goed een dealer kunnen zijn of een minder eerlijke verkoper die zwaar heeft geïnvesteerd.”

“Ik heb mensen beslissingen van zes cijfers zien nemen op basis van letterlijk de mening van één persoon, wiens officiële naam ze niet kennen. Vertrouw op experts wiens naam je kent. Ze zullen er zijn om je te ondersteunen als er iets misgaat – niet de willekeurige man op het forum. Ze zijn bezaaid met verkeerde en desinformatie. Hoewel fora soms fantastische bronnen kunnen zijn voor horlogeliefhebbers (mijn favorieten zijn Timezone, The Purists, Omega Forums, On The Dash en VRF), raad ik je ten zeerste aan om te overwegen wie precies staat aan de andere kant van de opmerkingen.”

7. Nooit een Omega Speedmaster hebben gehad

“Zelfs als je hem niet je hele leven houdt, is het op een gegeven moment een heel goed idee om een ​​Speedmaster te bezitten. Kom op, hoe kun je jezelf een horlogeliefhebber noemen en geen Speedmaster bezitten? Ik zeg niet dat je ‘m moet houden, maar ik denk echt dat elke man of vrouw die van horloges houdt, het aan zichzelf verplicht is om op een bepaald moment in hun leven een handmatig opgewonden Speedmaster te hebben. Het ‘maanhorloge’ is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar ik durf te stellen dat dit zo’n beetje het meest bevredigende horloge ter wereld is.”

Phillips

8. Denken dat een hoge veilingprijs komt doordat een merk de bieder was

“Dit is een andere die we veel horen van nieuwe horlogefans. Om eerlijk te zijn, het is niet zo dat beweringen dat de horlogemerken zelf hun horloges steunen op een veiling ongegrond zijn. We weten dat horlogemerken bieden op horloges en ze terugkopen voor hun eigen collecties. Veel merken hebben fantastische musea en privécollecties waarnaar ze voortdurend op zoek zijn. Maar de waarheid is en ik kan je dit uit de eerste hand vertellen: een horlogebedrijf biedt niet op veel horloges per jaar en de biedingen die ze doen zijn strategisch en op stukken die ze echt willen bezitten voor hun musea. Velen citeren dit stuk uit de Wall Street Journal uit 2007 over hoe Patek en Omega veilingprijzen hebben beïnvloed als bevestiging dat merken vaak samenspannen met veilinghuizen, maar wat niet vaak wordt vermeld, is dat het WSJ-verhaal onmiddellijk na publicatie door verschillende mensen op grote schaal werd betwist.”

9. Vergeten dat het maar een horloge is – en dat je er geen nodig hebt

“Ik ben dol op horloges. Ik heb mijn hele carrière, zo niet mijn hele leven op dit moment, aan hen gewijd. Maar uiteindelijk weet ik dat vrienden, familie, gezondheid en geluk er echt toe doen in het leven. Ik heb gezien dat goede vrienden lange ruzies hebben over horloges. Ik heb vriendschappen verbroken zien worden omdat iemand insinueerde dat hun horloge opnieuw gelumed was of overdreven gepolijst. Het is te gemakkelijk om in de egospelletjes van sommige horlogeverzamelaars te vervallen en hoewel ik net zo schuldig ben als iedereen die iets speciaals wil bezitten, onthoud dat dit slechts horloges zijn. Er is meer in het leven dan horloges, realistisch gezien heb je ze niet eens echt nodig. Dat komt van mij, dus neem dat voor wat het waard is.”