Afgeleid van de Tipo 33 ui 1967, is de nieuwe Stradale 33 van Alfa Romeo nu al het mooiste wat het merk in zeker tien jaar heeft gemaakt.
Deze nieuwe supercar is beperkt tot slechts 33 exemplaren wereldwijd en is gebaseerd op de bestaande – en enorm capabele – Maserati MC20, en deelt als zodanig zijn chassis en dubbele wishbone-ophanging.
Andere moderne voorzieningen zijn onder meer Brembo Carbon Ceramic-remmen, een op maat gemaakt en handgemaakt interieur, een op maat gemaakte 20-inch wielen en een virtuele stuuras. Het geheel moet zowel los kunnen gaan op het circuit als comfortabel op de snelweg toeren.
Benzine vs. Elektra
En hoewel het bedrijf in totaal slechts 33 exemplaren produceert, krijgen de kopers wel de keuze uit de aandrijving. In plaats van het model uit 1967 is de 227 pk sterke 2,0-liter V8 vervangen door twee nieuwe aandrijflijnopties.
Dit omvat de 3,0-liter V6 benzinemotor met dubbele turbo en 620 pk. Gekoppeld aan een DCT-versnellingsbak met acht versnellingen is hij in staat om in 3 seconden van 0 naar 100 km/u te gaan en een topsnelheid van 330 km/u te bereiken.
Of je gaat voor de elektromotor met 750 pk en een actieradius van 450 kilometer. De topsnelheid is hier 310 km/u en hij deelt de 0-100 tijd met het V6-model.
Alfa anno nu
Hoewel de prijzen nog niet zijn bekendgemaakt, zijn alle 33 exemplaren van de nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale al verkocht. Maar met een geschatte prijs van ruim een miljoen niet iets waarover we ons druk hoeven te maken.
Wel hoopvol is dat dit niet het laatste fuoriserie-model zal zijn volgens Alfa Romeo-CEO Jean-Philippe Imparato. “Na ruim 50 jaar keert Alfa Romeo weer terug naar op maat gemaakte auto’s en de 33 Stradale zal niet de laatste zijn.”
Ook zal de ontwerptaal van de 33 Stradale uiteindelijk doorsijpelen naar reguliere productiemodellen van het merk. Indrukwekkend detail: de Nederlandse Bob Romkes is als hoofd exterior design verantwoordelijk voor de 33 Stradale en de daaropvolgende Alfa’s voor gewone stervelingen. Hiervoor werkte hij bij Citroën en DS.