Wat is echt?

Fotograaf Alison Jackson vraagt zich af: Wat is echt en wat is in scène gezet?

De vanuit Londen opererende fotograaf Alison Jackson (Southsea, 1960)  is niet zozeer geobsedeerd door beroemdheden, maar wel door de celebrity-cultuur die onze samenleving in de greep heeft. Roem is een fenomeen geworden dat niet meer gebaseerd is op talent of op prestaties, maar op de roem zelf: ik besta want ik ben beroemd. En sinds een aantal jaren komt daar bij: ik ben beroemd, want mijn vader/moeder was dat ook.

Vanaf deze week exposeert Alison Jackson met haar lookalike-foto’s in het Fotomuseum aan het Vrijthof in Maastricht.

Onze samenleving is geobsedeerd door het leven van celebrities. Privélevens zijn een consumeerbaar product geworden. Alison Jackson vraagt zich af: Wat is echt en wat is in scène gezet? En is dat onderscheid überhaupt nog relevant? Het antwoord  van de fotograaf: “De waarheid is dood. Niets wat ons wordt getoond is betrouwbaar; alles kan fake zijn en niets is authentiek.”

De foto’s van Jackson vormen een commentaar op de verwarde (en verwarrende) verhouding tussen privacy en openbaarheid. Jackson gebruikt acteurs en dubbelgangers om provocerende paparazzi-foto’s van beroemdheden te creëren. De eerste foto publiceerde Jackson al in 1999: lookalikes van prinses Diana en Dodi Fayed met hun denkbeeldige kind. Een selectie van de beelden werd eerder gebundeld in het boek PRIVATE. Tot september zijn ze te bewonderen in Fotomuseum aan het Vrijthof in Maastricht.

Met haar foto’s wil Alison Jackson laten zien dat we niet kunnen vertrouwen op eigen waarneming. Maar de verzonnen scènes weerspiegelen ook onze voyeuristische verlangens. De fotografische parodieën zijn soms hyperrealistisch, obsceen of prikkelend, maar in alle eerlijkheid: ze zijn ook ontzettend vermakelijk.

Alison Jackson, Truth is Dead, Fotomuseum aan het Vrijthof, Maastricht – van 23 maart tot en met 15 september 2024