Alle sneakerheads verzamelen!

Het Europese event Sneakerness strijkt weer neer in Amsterdam. Wat is er te doen?

Stijl
ziyel
Een vleugje oosterse finesse
Door Arno Kantelberg
Stijl
De comeback van een icoon
Door Arno Kantelberg

Een blik op de schoenen die gedragen worden door mannen, vrouwen, jongens en meisjes op een willekeurige straat in Nederland leert je: negen van de tien mensen draagt tegenwoordig sneakers. Sneakers zijn by far het populairste soort schoenen van de afgelopen twintig jaar.

Tja, het is snel gegaan met de evolutie en de populariteit van de aloude sportgymp. Werden Nikes of Adidasjes vroeger echt alleen in je vrije tijd of tijdens het sporten gedragen , mede dank zij HipHop is het nu een belangrijk onderdeel van het uniform voor iedereen die er een beetje jong en hip wil bijlopen. Ook als je bejaard bent, kun je vandaag de dag prima voor de dag komen met een paar sneakers onder je voeten.

De opkomst van de designer-sneakers, die zo’n jaar of twintig geleden startte met Dior, heeft mede bijgedragen aan de brede populariteit van de sneaker. Inmiddels is het fenomeen sneaker een cultus geworden. Voor heel veel sneakerheads betekent het meer dan zomaar een paar lekker lopende schoenen.

Het iconische Sneakerness is daar een uitvloeisel van. Dit vette sneaker-event, dat op reis gaat door heel Europa, vindt op 25 en 26 mei weer plaats in De Kromhouthal in Amsterdam.

Het is absoluut de moeite waard om op een van die dagen een kijkje te nemen en je onder te dompelen in de wereld van gewone, exclusieve- en collector’s sneakers. Je kunt er je slag slaan met die Nike- of New Balance-schoen die je al lang wilde hebben.

Zo krijg je de kreukels uit je sneakers.

Voor deze editie is Sneakerness een samenwerking aangegaan met het Amsterdamse museum STRAAT. Er zijn straatkunst-exposities, graffiti en live painting-performances te zien.

Voor het eerst wordt er ook een eigen limited edition Nederlandse Sneakerness gymp gepresenteerd in een oplage van honderd stuks, in samenwerking met FILA, geïnspireerd op pizza’s (vraag ons niet waarom, maar het is zo). 

’s Werelds oudste sneakerfan, Gramps (op instagram te volgen via zijn kleinzoon @jaadiee), is op Sneakerness aanwezig voor een meet & greet. Er is de mogelijkheid tot een authenticity-check om te laten beoordelen of je online gekochte gympen echt of nep zijn. Er staan panel talks met sneaker-specialisten op het programma en het is natuurlijk vooral een heel te gekke en gezellige happening met lekker eten en nog veel meer.

Sneakerness, De Kromhouthal, Gedempt Hamerkanaal 139, Amsterdam – tickets via Sneakerness.

Wat zegt de CEO?

“De sneakermarkt ondergaat interessante ontwikkelingen. De trend waarbij sneakers online via een loting in een gelimiteerde oplage beschikbaar zijn is niet meer interessant voor de oudere doelgroep, die zijn druk met werken en hebben het geduld niet.

Bij de jongere doelgroep zien we daarentegen dat die merkloyaliteit verdwijnt. Het gaat om de sneaker zelf; wat spreekt je aan qua kleur, model en prijs? Welk merk daaraan hangt maakt veel minder uit. Dit betekent dat de grotere merken steeds meer grip verliezen op de markt.

De liefde voor de cultuur rondom sneakers is gelukkig niet afhankelijk van de marktwerking. Sterker nog, het was nog nooit zo makkelijk om sneakers te kopen!”

Matthijs van der Meulen, co-CEO van Sneakerness

Stijl
ziyel
Een vleugje oosterse finesse
Door Arno Kantelberg
Stijl
De comeback van een icoon
Door Arno Kantelberg