Vlak voor het millennium presenteerde Aston Martin zijn eerste V12-productiemotor met het DB7 Vantage. Sindsdien hebben V12-modellen consequent het toppunt van het merk uit het Britse Gaydon vertegenwoordigd. Nu Aston Martin zich voorbereidt op de overgang naar een volledig elektrische toekomst, is er nog één laatste 12-cilinderontwerp. In de vorm van de V12 Vantage.
700 Pk
De Aston Martin V12 Vantage krijgt dezelfde krachtige V12 aan boord als die van de DBS Superleggera. Een 5.2 liter V12 met twee turbo’s. De tot 333 stuks gelimiteerde auto krijgt daardoor 700 pk, een indrukwekkend koppel van 753 Nm, een 0-100 tijd van 3,4 seconden en een top van 322 km/u.
Veel krachtiger dan de V8 Vantage is ‘ie overigens niet. Die had een top van 314 km/u en een 0-100 tijd van 3,6 seconden. De auto wordt uitsluitend aangeboden als coupe en is niet beschikbaar met een handbak. Verder genoeg high-end opties, dat spreekt, zoals Michelin Pilot 4S 21-inch wielen, carbon-keramische remmen standaard, een special Centrum-gemonteerd roestvrijstalen twin-exit uitlaat, verbeterde koeling dankzij een nieuwe radiator en een zwaar herzien en versterkt chassis.
Aero-kit
Zet daarbij een nieuw ontworpen ophanging om de V12 aan te kunnen en een Aero-kit die 200 kilo neerwaartse druk creëert. Uiteraard zijn alle aerodynamische versiersels van koolstofvezel, zoals de voor- en achterbumpers, spatborden en vleugels.
Beperkt tot slechts 333 eenheden wereldwijd is de 2023 Aston Martin V12 Vantage gepland voor het tweede kwartaal van dit jaar. De prijzen moeten nog bekend worden gemaakt. Aston Martin biedt kopers ook aan om hun eigen op maat gemaakte Vantage te maken door het submerk Q by Aston Martin, waardoor geen twee exemplaren hetzelfde zullen zijn.