Audi neemt afscheid van de R8 V10

De V10 verdwijnt in ruil voor een volledig elektrische R8, maar niet voor dit 620-pk sterke afscheid.

Net als elke andere grote autofabrikant bevindt Audi zich momenteel middenin de overgang naar een volledig elektrische line-up. Het merk uit Ingolstadt investeert meer en meer in de e-trons, welke je dan ook steeds vaker op de weg ziet.

Maar de krachtige benzine-aangedreven modellen zijn nog niet verlaten. Kijk naar deze nieuwe Audi R8 GT supercar. Let wel, het is ook direct de laatste V10-supercar van Audi. Misschien wel de laatste atmosferische V10 van de Volkswagen Groep ooit, want ook de Lamborghini Huracán nadert het einde van z’n productie met deze motor.

Dynamic photo, Colour: Suzuka Grey
Dynamic photo, Colour: Suzuka Grey
Dynamic photo, Colour: Suzuka Grey
Static photo, Colour: Suzuka Grey

0-200 in 10,1 seconden

Bij deze limited edition is de 5,2-liter motor afgesteld om 7 procent meer vermogen te leveren, met een koppel van 565 Nm en 620 pk. Dit zorgt uiteindelijk voor een topsnelheid van ongeveer 320 kilometer per uur en de mogelijkheid om in slechts 3,4 seconden de 100 aan te tikken. En 0-200 km/u in een luttele 10,1 seconden. Vanuit volledige stilstand.

Interessant is dat deze versie van de V10 eerder alleen werd aangeboden op de quattro-versie van de R8, maar nu dus ook met achterwielaandrijving. Naast een herziene versnelling krijgt de coupé ook een zeventraps transmissie met dubbele koppeling.

Met een gewichtsbesparing van 20 kilogram ten opzichte van de R8 Coupe Performance RWD, beschikt de R8 GT over een indrukwekkende lijst van extra’s. Waaronder gesmede 20-inch wielen met Michelin Sport Cup 2-banden, standaard koolstof-keramische remmen en een prestatiegericht sportophangingspakket met een met koolstofvezel versterkte kunststof stabilisatorstang.

Subtiel en Verfijnd? Niet echt

Het exterieur van de R8 GT is ook voorzien van een nieuw zwart detailpakket, speciale GT-badges en een carbon aerokit met een zichtbare frontsplitter, sideskirts, diffuser en vleugel. Binnenin heeft het model met middenmotor een zwart-rode cabine met sportstoelen, een carbon bekledingspakket en GT-badges. Subtiel en verfijnd? Niet echt, maar wel details die je verwacht van een auto als deze.

Interior
Detail
Detail
Detail

De grootste verandering aan deze GT R8 is de toevoeging van een nieuwe achteras met een Torque Rear-modus. In gewone mensentaal staat dit voor de mogelijkheid om te kiezen hoe ‘onstuimig’ je het wil hebben achter het stuur.

De Audi R8 Coupe V10 GT RWD is beperkt tot 333 stuks wereldwijd en zal naar verwachting in 2023 bij de dealers staan. Met prijzen vanaf €225.000. Exclusief belastingen, dat dan weer wel.