Hoe automerken winst vinden in hun oude catalogus

Een klassieker kopen en daar dan elk weekend aan sleutelen in de garage is leuk en aardig, maar het kan beter én makkelijker.

Voor de petrolhead die zijn handen liever schoon houdt en een bijna fetisjistische voorkeur heeft voor ‘origineel’, zijn er nu steeds meer automerken die de middle man elimineren en zelf een compleet originele klassieker in ere herstellen.

Land Rover Series I

Natuurlijk kun je je oude BMW 3 Coupé of Mercedes 300SL naar onze Oosterburen brengen en daar knappen ze ‘m met typische Duitse precisie op en hij is weer als nieuw. Of je doet een combinatie van de looks van een Steve McQueen 911 – die hij in de film Le Mans reed –  met een modernere 964. Die laatste komt uit Californië bij het meesterlijke Singer Vehicle Design. Maar dat blijft toch een 964 met wat klassieke looks.

Wat als je niet vies bent van een beetje retro, maar geen zin hebt om elke klassiekersite of –beurs af te struinen tussen mannen met rode broeken en tweed-petjes. Jaguar Land Rover doopte twee jaar geleden hun Heritage-afdeling om naar Classic en presenteerde de Land Rover Series I ‘Reborn’.

Tim Hannig, directeur Jaguar Land Rover Classic: “Voor Land Rover Classic hebben wij een compleet nieuwe workshop opgezet in de voormalige Defender-fabriek in Solihull. Hier bieden we naast onderhoud- en reparaties voor Land Rovers die meer dan tien jaar uit productie zijn, ook volledige restauraties.” En voor degene die ermee zit opgescheept: ja, dit geldt ook voor de Freelander.

De primeur van een volledige restauratie is deze Series I. Hannig en zijn experts selecteerden 25 authentieke Land Rovers Series I en met originele onderdelen – volgens Hannig ‘cruciaal om de marktwaarde hoog te houden’ – rolt de oer-Land Rover foutloos uit de fabriek. Precies zoals hij dat in 1948 ook deed. Met een keuze uit vijf authentieke kleuren: Light Green, Bronze Green, Dove Grey, Poppy Red en RAF Blue.

Aston Martin DB4 G.T.

Eén van Aston Martins meest iconische modellen, de DB4 G.T. heeft weer een nieuw leven gekregen. Het is geen DB5 en speelde dus ook geen hoofdrol in Goldfinger, maar tussen 1959 en 1963 was het één van de meest zeldzame en snelste auto’s ter wereld. De totale productie in die vier jaar lag op maar 75 stuks en vorig jaar maakte Aston Martin er nog eens 25.

Prijs per stuk is zo’n €1,69 miljoen en allemaal uitverkocht, dat spreekt. Een koopje, want een klassieke DB4 G.T. is tegenwoordig ruim €3 miljoen waard. Meer is aanstaande en dat zal ongetwijfeld net zo hard gaan.

Met de originele specs van vroeger, een 340 pk sterke 3.7 liter zescilinder, origineel chassisnummer, een 0-100 tijd van iets meer dan zes seconden en een topsnelheid van 243 km/u. Eén maar: pochen op de zaterdag is er niet bij, want de DB4 G.T. is niet straatlegaal en dus alleen te gebruiken op een circuit. 

Daar heeft Aston Martin uiteraard wat op verzonnen: een tweejarig rijprogramma met instructeurs op de meest spectaculaire circuits ter wereld. Ze noemen het zelf ‘een rijprogramma dat net zulk maatwerk en individueel is als de auto zelf’. Ga er dus maar vanuit dat dit een aparte vermelding wordt op de nota.

BMW Garmisch Concept

BMW is niet een autobedrijf waar je meteen aan denkt als je aan ‘klassieke’ voertuigen denkt. Toch zijn er genoeg begeerlijke modellen geproduceerd sinds 1928. De breedte van de BMW-reeks is wat de klassieke afdeling echt indrukwekkend maakt.

Terwijl andere merken zich vooral richten op een of twee producten, heeft BMW Classic onderdelen van de Isetta tot de recente BMW ‘Siebeners’ en alles daartussenin. De restauratie-arm kan zelfs zo ver gaan als het opnieuw leven inblazen van verloren conceptauto’s, zoals een paar jaar geleden met het Garmisch-concept van 1970. Een auto die verdween na zijn debuut op de Autosalon van Genève in 1970.

Het kenmerkende van de Garmisch was zijn gewaagde, verticale en bijna hoekige variant van BMW’s niervormige grill, die getrouw wordt geïnterpreteerd op de Homage Concept. Idem voor het interieur dat volgens BMW een uitgesproken ‘Piemontese twist’ geeft aan de eerder functionele interieurs die typisch waren voor BMW’s in die tijd. Gandini was trouwens vooral bekend vanwege zijn werk aan de Lamborghini Miura en Countach.

Jaguar E-Type ‘Reborn’ & E-Type Zero

Tien E-types uit de jaren zestig, zo’n halve eeuw oud maar zo goed als nieuw. Jaguar deed het in 2014 al met een half dozijn Lightweight E-Types, maar de eerste ‘reguliere’ is een Series 1 Fixed Head Coupe 4.2 uit 1965 die je hierboven ziet. Alle tien edities beginnen met een basisvoertuig en worden vervolgens gerestaureerd aan de hand van de oorspronkelijke Jaguar-tekeningen en aantekeningen uit het Jaguar-archief. 

Alles blijft dus authentiek, maar aanpassingen zijn mogelijk bij de koeling, remklauwen en versnellingsbak. Die komen dan uit de Lightweight E-type of de Series II. De tien edities beginnen bij omgerekend €334.650 (exclusief belastingen), afhankelijk van de specificaties.