4x Badkamerklassiekers van eigen bodem

Er komen veel meer verzorgende producten uit Nederland dan je denkt. Deze vier producten zijn uitgegroeid tot echte klassiekers.

Onderhoud
Fitfluencers
Fitfluencers: een vloek of een zegen?
Door Redactie
Onderhoud
rode peper
Van pittig eten leef je langer 
Door Arno Kantelberg

Grote kans dat één of meer van deze vier Hollandse groomingproducten bij jou in de badkamer staan.

1554: De Vergulde Hand Scheerzeep 

Ongelooflijk maar waar: de basis voor het merk werd al halverwege de zestiende eeuw gelegd toen er een zeepbereidingsbedrijf met de naam De Vergulde Hand werd opgericht. Dé klassiekers in het assortiment zijn de scheerzeep, als tablet en als staaf, en het aluinblokje dat ontelbare bloedbaden heeft weten te stoppen. Sympathiek: de producten worden ook door een gevoelige huid goed verdragen en zijn niet op dieren getest. Helaas is aan de verpakking gesleuteld, maar het is alleen een ModMod-kniesoor die daar op let…

1933:  Odorex deodorant

Fris type wel, de Leidse apotheker Nicolaas Sanders die in 1851 de Sanders & Cie Stoom Zeep Fabriek oprichtte. Hij ontwikkelde niet alleen ossengalzeep, hij kwam al in 1933 met een eerste deodorant. Nog steeds gaat het bedrijf klotsende oksels te lijf, sinds Willem III met het predicaat Koninklijk ervoor. Voor mannen zijn er volop deodorants. Iconisch is de Extra Dry, een lotion die de productie van transpiratievocht aanpakt en de geur bestrijdt. Voor zware zweters!  

1936: Fresh Up After Shave Depper

In de jaren zestig en zeventig roken álle Nederlandse mannen naar Fresh Up. Deels omdat merk één van de eerste aftershaves was, maar vooral om de inmiddels legendarische depper, een sponskussen dat op elke fles zat en waardoor knoeien onmogelijk werd gemaakt. Met veel citrus, kruiden en hout doet Fresh Up zijn naam eer aan. Bevat overigens ook volop verzachtende en ontsmettende bestanddelen zoals menthol en hamamelis. Komt ook uit de keuken van Koninklijke Sanders.

1956: Andrélon shampoo

Nederlandse koopmansgeest in optima forma. In 1932 start André de Jong een kapperszaak in Bodegraven. Al snel begint hij eigenhandig shampoos en andere haarproducten samen te stellen, die hij vanaf 1939 ook aan andere salons verkoopt. 

Met succes: in 1940 heeft hij al drie vertegenwoordigers rondlopen. In dat jaar verandert hij de naam van zijn onderneming André’s Kapsalon in Andrélon. De iconische schubbenfles kwam in 1956 op de markt, in 2007 de eerste shampoolijn speciaal voor mannen. Sinds ’90 is het onderdeel van Unilever.

Onderhoud
Fitfluencers
Fitfluencers: een vloek of een zegen?
Door Redactie
Onderhoud
rode peper
Van pittig eten leef je langer 
Door Arno Kantelberg