Als je bij Bang & Olufsen vooral denkt aan de schone, ongerepte en soms wat sobere looks, dan verdrijft de nieuwe Atelier-service deze stereotypering direct. Het audiomerk, opgericht in 1925, is altijd een mix geweest van modernistische vormen en minimalistische looks. Al bewogen ze de laatste jaren al wat meer richting ‘avontuur’. Door bijvoorbeeld een samenwerking met Ferrari en wijlen regisseur David Lynch.
Met een relatief gevulde portemonnee kun je nu jouw eigen twist geven aan die Deense soberheid door middel van Bang & Olufsen Atelier, onderverdeeld in drie niveaus dat op maat gemaakte afwerkingen en materialen toevoegt.
De nieuwe service begint met Atelier Catalogue, in feite een maatwerkproces dat 20 verschillende kleuren en 35 verschillende stoffen introduceert voor de aluminium afwerkingen die het structurele hart van B&O-luidsprekers en -spelers vormen. B&O schat met alle mogelijkheden dat er zo’n half miljoen combinaties zijn voor de zes modellen in de Atelier Catalogue-collectie. Waaronder de Beosound 2-luidsprekers, de Beolab 8, Beoloab 28, Beolab 50 en de Beolab 90; naast de Harmony- en Theatre-televisies.
Atelier
Een zijstap zijn de Atelier Editions, de nieuwe paraplu voor de samenwerkingen – zoals Ferrari, David Lynch en Riva – en speciale gelimiteerde edities. Leuk om te beginnen met Atelier Catalogue, maar Atelier Bespoke is waarom B&O hier een plek verdient. Heb je ooit een luidspreker willen ontwerpen?
In alle eerlijkheid, klanten kunnen hun eigen luidsprekers niet helemaal zelf ontwerpen. Hoewel je dat sowieso niet zou moeten willen, gezien de moeite en expertise die er in het ontwerp zit. Dat gezegd hebbende, klanten hebben verder volledige controle over de esthetiek van hun Bang & Olufsen-luidsprekers en producten.
Qua niveau moet je dan denken aan de mogelijkheden die al langer bij luxe automerken bestaan. Zoals Q by Aston Martin, Bentley Mulliner of Rolls-Royce Bespoke. Hier krijg je effectief de mogelijkheid om álles te personaliseren. Kresten Bjørn Krab-Bjerre, creative director van B&O: “Met onze Bespoke-studio bieden wij klanten voor het eerst de mogelijkheid om in samenwerking met onze vakmensen in het Deense Struer producten op maat te creëren. Elk ontwerp wordt in nauwe samenwerking met het studioteam van Bang & Olufsen uitgewerkt. Van het bekijken van kleurmonsters tot aan de afwerking. Op elk gewenst moment kun je contact opnemen met het team in Struer en diverse interne specialisten raadplegen om de ideale, individuele oplossing voor je product te vinden.”
The Composer
Bovendien is er de mogelijkheid om favoriete kleuren en zelfs stoffen en textiel te matchen die je al in je woonkamer hebt. Dat kost nogal wat inzet en tijd, daarom is de doorlooptijd voor Bespoke-projecten soms wel maximaal een jaar, maar zelfs de Catalogue-uitvoeringen duren zo’n 24 weken om te voltooien.
Een recent voorbeeld van B&O is een vergulde platenspeler die ze voor een klant hebben gebouwd. Met een glinsterend bronzen gaas dat is toegevoegd aan Beolab 90-luidsprekers, hun vlaggenschip.
Voor dit alles is er een speciale Composer op de B&O-website (bang-olufsen.com) om je droom hi-fi vorm te geven. Of je gaat naar een B&O boutique. Hier kun je een ontwerp maken en opslaan om naar de dichtstbijzijnde winkel te sturen, waar het later kan worden besproken. Uiteindelijk werk je rechtstreeks samen met een Atelier-vakman van het Deense merk. Binnenkort komt er ook een Augmented Reality-functie voor iPhones waarmee B&O Atelier-producten virtueel in je (woon)kamer worden geplaatst.