What’s in a name? De betekenis van 16 bekende merknamen

Er zit veel meer achter dan wij hadden verwacht… Meestal dan.

Nike, Cadillac en Sony, we kennen de grote merken allemaal. Maar wat houden die namen eigenlijk in? Hebben ze een diepzinnige betekenis of zijn het gewoon oppervlakkige benamingen?

Fanta

Tijdens een brainstormsessie werd er geopperd om je fantasie te gebruiken bij het bedenken van een pakkende naam. Tja… Uiteindelijk is er vrij weinig fantasie gebruikt bij het bedenken van deze merknaam. De naam lijkt namelijk verdacht veel op een afkorting van het woord ‘fantasie’.

Nike

Dit bekende Amerikaanse concern is vernoemd naar de Griekse godin van de overwinning, genaamd Nikè. In de sport is overwinnen natuurlijk het streven, vandaar het gebruik van deze Griekse gevleugelde dame.

Nintendo

Het Japanse Nintendo of om in de Japanse sferen te blijven ‘任天堂’, betekent ‘leave luck to heaven’. Een beetje een ontmoedigende naam misschien, maar maakt het bedrijf en het gamen niet minder succesvol.

Samsung

Ook het Koreaanse Samsung houdt zich vast aan de eigen taal. ‘Sam’ betekent in het Koreaans namelijk ‘drie’ en ‘sung’ betekent ster. Letterlijk vertaald betekent ‘Samsung’ dus ‘drie sterren’. Vaag, maar als je weet dat drie in Korea wordt gezien als het nummer dat staat voor groot en krachtig, al een stuk begrijpelijker.

SPAR

De naam van de Nederlandse supermarktketen SPAR is een afkorting van ‘Door eendrachtig samenwerken profiteren allen regelmatig’. Spar is daarnaast natuurlijk ook een boom, vandaar het logo met een kleine spar.

Cadillac

Het automerk Cadillac heeft een naam die veel meer voor de hand ligt. De oprichter van het autobedrijf heet namelijk Antoine de la Mothe Cadillac. Soms is het niet zo moeilijk.

Durex

Nee, de oprichter van de condoomfabrikant heet geen Durex. ‘Durex’ is een afkorting van ‘Durable, Reliable en Excellence’. Een voorwaarde voor duurzame, betrouwbare en voortreffelijk goede condooms dus.

Starbucks

Eén van de oprichters van het grote koffiemerk was groot fan van een boek van Moby Dick, waarin een schip genaamd ‘Pequod’ voorkwam. Hij wilde het bedrijf dan ook vernoemen naar dit schip, alleen vonden de andere oprichters dit een slecht plan. Zij stelden ‘Starbo’ voor. Om tot een compromis te komen kozen ze de naam ‘Starbucks’: een combinatie van ‘Starbo’ en ‘Starbuck’, het eerste bemanningslid van het schip Pequod. Hoe ingewikkeld wil je het hebben…

LEGO

Lego is een speelgoedfabrikant uit Denemarken, en heeft dan ook een naam die afstamt van de Deense woorden ‘leg godt’, wat letterlijk ‘goed spelen’ betekent. Deze wijze woorden zijn bijna door ieder kind goed opgevolgd dankzij het speelgoed van deze Denen.

Sony

De oprichters van het Japanse Sony noemden zichzelf altijd de ‘Sonny boys’, wat ‘intelligente, jonge mannen’ betekent. Sony komt dus eigenlijk van het word ‘Sonny’, maar de naam komt ook van het Latijnse word ‘Sonus’, wat ‘geluid’ betekent.

Adidas

Hoewel er lang door velen werd gedacht dat ‘Adidas’ een afkorting was voor de dromerige slogan ‘All day I dream about sports’, komt de merknaam oorspronkelijk gewoon van de oprichter van het bedrijf, genaamd Adolf (Aldi) Dassler.

Pez

Het Oostenrijkse snoepmerk heeft zijn naam te danken aan het Duitse word ‘Pfefferminz’, wat pepermunt betekent. Tegenwoordig verkoopt Pez echter niet alleen meer pepermuntjes, maar ook ander snoepgoed.

Kodak

Hét voorbeeld van een naam zonder enige betekenis: Kodak. De oprichter van de multimediale onderneming is, in tegenstelling tot alle hiervoor genoemde bedrijven, namelijk van mening dat een merknaam absoluut geen betekenis moet hebben. De letter ‘K’ vond hij wel een leuke letter, dus kwam hij met het niet-bestaande woord ‘Kodak’. Fair enough.

Häagen-Dazs

Het Amerikaanse ijsmerk wilde graag chique en buitenlands klinken, en bedacht daarom een ‘Deense’ naam. In de Deense taal worden echter helemaal geen umlauts gebruikt…

Volvo

Volvo werd bij de oprichting geïntroduceerd als een kogellager bedrijf. Niet heel gek dus, dat de naam ‘Volvo’, dat in het Latijn ‘ik rol’, bedacht werd. Later ging de gigant ook auto’s maken, maar de naam bleef bestaan.

Nikon

Het Japanse ‘Nikon’ is een afkorting voor ‘Nippon Kogaku’, wat letterlijk ‘Optische Japanner’ betekent. Met de kwalitatief goede camera’s en optische lenzen hadden we eigenlijk niks anders kunnen bedenken.