Cadillac richt zich op Rolls-Royce en Bentley met nieuw concept

Een ‘Caddy’ die zich kan meten met Rolls-Royce, Bentley en de high-end Duitse merken? Cadillac gaat het proberen met de Celestiq.

Cadillac, opgericht in 1902, is lange tijd nauw verbonden geweest met luxe en weelde. Zeker in het Amerika van na de Tweede Wereldoorlog, maar toch liep het merk uit Detroit altijd wat achter op de luxere Europese merken. Daarin lijkt nu verandering te komen.

Terwijl het bedrijf onder leiding van General Motors verschuift naar een volledig elektrische toekomst, maakt het bedrijf van de gelegenheid gebruik om nog een paar grote veranderingen door te voeren. Het plan: wat schuiven met de productie-infrastructuur om vervolgens een high-end en extreem luxe auto te produceren.

Celestiq

Eén die zich richt op toonaangevende luxe autofabrikanten als Rolls-Royce en Bentley. Cadillac’s aanstaande game-changer is een volledig elektrische auto met de naam Celestiq. Het vinkt alles af wat een luxe vierwieler moet hebben. De belangrijkste is zonder twijfel dat elke Celestiq individueel met de hand gebouwd wordt.

Dus meer in lijn met de tonnen kostende modellen van Bentley en Rolls-Royce en niet zoals de massa geproduceerde ‘Caddy’s’. Die overigens ook nog steeds blijven bestaan. Cadillac heeft nog geen details vrijgegeven over specificaties of prestaties, behalve dat het bevestigt dat de Celestiq zal worden gebouwd rond het Ultium-platform van GM.

$81 Miljoen

Met meer 3D-geprinte onderdelen dan welk GM-voertuig tot nu toe. De Celestiq zal gebruikmaken van meer dan 100 componenten, velen in 3D-geprint van polymeren of staal.

Cadillac heeft maar liefst $81 miljoen geïnvesteerd in zijn Global Technical Center in Michigan om de Celestiq te finetunen. Dit door de aankoop van onder meer 3D-printers en andere geavanceerde apparatuur die nodig is om de auto met de hand te bouwen. Verwacht meer beeld in de komende weken, als Cadillac, voorafgaand aan de officiële lancering, meer teasers de wereld in stuurt.

Interior door of the CELESTIQ show car. Show car images displayed throughout (not for sale).
A 3D printer makes parts at the Additive Industrialization Center within GM’s Global Technical Center in Warren, Michigan. (Photo by Steve Fecht for General Motors)
Detailed view of the speaker cover. Show car images displayed throughout (not for sale).

Turbinestijl

Wat we al wel weten is dat de Cadillac Celestiq rijdt op een ultraslanke set zevenarmige wielen in turbinestijl en het heeft ook een futuristisch ogend exterieur met LED-verlichting rondom. Het weelderige interieur van de nieuwe Cadillac heeft een minutieus detailniveau dat zich zou moeten meten met Europese concurrenten.

Neem bijvoorbeeld de geplande vrij vormgegeven display van pilaar tot pilaar en een entertainmentsysteem op de achterbank. Ook heeft de Celestiq een slim glazen dak van vier kwadranten met zwevende deeltjes, waarmee elke passagier onafhankelijk de transparantieniveaus van het glas kan beïnvloeden. Een first in de auto-industrie.

Two features embody the CELESTIQ show car’s personalized customer experience: pillar-to-pillar display for the front seats and rear-seat entertainment; and four-quadrant suspended-particle-device smart glass roof, which allows each passenger to selectively set the transparency of the section over their head. The front and rear display screens allow personalized experiences for each passenger, while the four-quadrant SPD roof is expected to be the one of the first in the auto industry with multi-zone control.
A detailed image highlighting the striking silhouette of the CELESTIQ show car. Show car images displayed throughout (not for sale).
The taillight of the Cadillac CELESTIQ show car. Show car images displayed throughout (not for sale).