Waarom China de EV-oorlog aan het winnen is

De Chinese dominantie op het gebied van EV’s wordt steeds duidelijker, vorig jaar waren ze verantwoordelijk voor 60% van de wereldwijde productie.

Een nieuw rapport van het Internationaal Energieagentschap (IEA) wijst erop dat het land zijn invloed op de automarkt uitbreidt. Uit het Global Electric Vehicle Outlook 2024-rapport van het IEA, blijkt dat China in 2023 verantwoordelijk was voor de productie van acht miljoen elektrische voertuigen, zo’n 60% van de wereldwijde productie.

De snelle opkomst ervan zal nog wel even aanhouden, al meldt de Financial Times dat de Europese Unie dit wil tegengaan met invoerheffingen tot 25 procent, want de Chinese productie zou de Europese markt ‘verstoren door oneerlijke concurrentie’. Aldus Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen eind vorig jaar.

De sleutel tot succes voor Chinese elektrische auto’s, vergeleken met voertuigen die in Europa en Noord-Amerika worden gemaakt, zijn de lagere kosten. Volgens het IEA-onderzoek blijven elektrische auto’s 10% tot 50% duurder dan equivalenten met verbrandingsmotoren in Europa en de Verenigde Staten.

De regering-Biden stelde zich als klimaatdoelstelling dat in 2030 50 procent van alle nieuwe autoverkopen in de VS elektrisch zou zijn. Ondertussen bereikte China die mijlpaal dit jaar, in 2024. Deze video hieronder legt uit hoe China de adoptie van elektrische auto’s versnelde en het geheim erachter.

Namelijk met de ontwikkeling van een EV-batterij die kan concurreren met wat enig ander land tot nu toe heeft kunnen doen. De regering-Biden wil Chinese auto’s en batterijen het land uit houden, maar of dat zo gemakkelijk gaat.