De coole kracht van een camel coat

Een overjas is meestal zwart of grijs, soms donkerblauw. Maar de jas met de meeste swagger, die is van camel.

Tegenwoordig wordt een camel jas van schapenwol of kasjmier gemaakt, maar mocht je je afvragen waar de naam vandaan komt; ooit werd er daadwerkelijk gewerkt met kameelhaar.

Na de Eerste Wereldoorlog was schapenwol schaars, waarna kameelhaar als alternatief werd ingezet. De jassen die eerst polo coat werden genoemd, namen vervolgens de naam aan van de stof waarvan het gemaakt werkt: camel coat.

Hoewel het kameelhaar uiteindelijk ook vervangen werd, bleef de jas wel die naam houden.

In de zoektocht naar verfraaiïng in brede zin werkt ModMod samen met Atelier Munro, kleermakers te Amsterdam met kosmopolitische allure én knappe camel jassen.

De polo coat was een jas voor gefortuneerde heertjes die polo speelden in Engeland. Tussen de chukkas droegen spelers zo’n jas om zich warm te houden.

Maar zoals vaker met kledingstukken uit de wereld van de sport of het leger, verhuisde ook de camel coat naar de reguliere garderobe. Brooks Brothers, Amerika’s eerste herenmodewinkel, importeerde de camel coat.

In de Verenigde Staten werd de jas het preppy statement werd van de Amerikaanse gentleman.

atelier munro perfecte imperfectie camel coat jas
Overhemd, pak, sjaal, loafers en camel jas, allen van Atelier Munro.

In de jaren zeventig en met name tachtig werd de camel jas ineens een jas voor mannen met flair. Zo’n jas, zou je kunnen zeggen, was een manier om karakter te manifesteren.

Beste voorbeeld op het witte doek: Richard Gere als gigolo Julian Kay in American Gigolo. De kers op de taart in Gere’s door Giorgio Armani verzorgde garderobe was zijn double breasted camel coat.

A Most Violent Year, een onderschatte film uit 2014 speelt zich af in dezelfde tijd. In deze film draagt zakenman Abel Morales (Oscar Isaac) grote delen van de film een double breasted camel jas. De film speelt zich af in de Newyorkse winter van 1981.

In American Psycho (2000) speelt Christian Bale een vrij psychotische yuppie in de jaren tachtig. Maar wel eentje met swagger, dat moet gezegd, met name ook dankzij z’n camel jas

Tegenwoordig worden alle overjassen in een tint tussen beige en bruin camel coat genoemd, en dat is prima. Dus ook een peacoat, duffeljas, city coat of officiersjas geldt als een camel jas, als het maar de camel-kleur heeft.

Hoe combineer je camel

Camel kan in principe met elke kleur gecombineerd worden. Opvallend genoeg generen juist neutrale kleuren het sjiekste effect. Dat zijn dus kleuren die enigszins in de buurt liggen, zoals grijs, bruin, wit of marineblauw.

Een camel coat werkt ook wonderwel in duet met denim. Dat komt door de kleur, maar ook door het materiaal – deze twee verschillende stoffen reageren goed op elkaar.

Kanye West draagt z’n cameljas overigens gewoon over een sweater of een hoodie – en waarom ook niet. Er zit zoveel elegantie in de camel coat, die kan dat helemaal in z’n eentje dragen (of zoals de millennial zou zeggen: rocken).

Marilyn Monroe

In 1953 reisde mode- en celebrity-fotograaf Milton H. Greene naar Los Angeles om Marilyn Monroe te fotograferen voor het tijdschrift Look. Daar schoot hij verschillende series met de actrice die dat jaar Gentlemen Prefer Blondes zou afleveren.

In een van de series die Greene schoot, draagt Monroe een camel jas. Op Youtube is daar een montage van te vinden onder de naam The Camel Coat Sitting, een terechte ode.

De camel coat maakte in de jaren vijftig en zestig de overstap naar de vrouwengarderobe. Dat vertaalde zich ook in de populaire cultuur. Ali MacGraw draagt een heerlijke camel jas in Love Story uit 1970, net als Barbra Streisand in die andere romantische kaskraker The Way We Were uit 1973. 

In de jaren zeventig droegen ook mannelijke acteurs camel coats. De bekendste is waarschijnlijk Marlon Brando in Last Tango in Paris (1972), die er een vrij verwilderde draai aan geeft, net zoals Alain Delon in Le Professeur, een film uit hetzelfde jaar.