De NCV, de Nederlandse Cosmetica Vereniging, heeft het Centraal Bureau voor Statistiek opdracht gegeven om jouw gedrag in de badkamer in kaart te brengen.
Dit zijn de opvallendste uitkomsten:
Zo’n 2,9 miljard euro werd in Nederland in 2021 uitgegeven aan cosmetica. Daaronder vallen alle producten voor persoonlijke verzorging: van scheerschuim tot shampoo en van deodorant tot lippenstift.
Het grootste deel van die €2,9 miljard werd uitgegeven bij de drogist, gevolgd door de parfumerie en daarna de supermarkt.
Lekker fris
Het overgrote deel van de Nederlandse consumenten, zeventig procent, vinden cosmetica essentieel in hun leven. In de eerste plaats met het oog op persoonlijke hygiëne – goddank! Ten tweede om zich goed te voelen over zichzelf. De derde reden is om huid en haar te beschermen en als vierde argument wordt aangevoerd dat cosmetica zelfvertrouwen zou geven.
Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde consument zeven cosmeticaproducten per dag gebruikt en elf per week. De gemiddelde Nederlandse consument besteedt per jaar €165 aan cosmetica.
Mannen
Als het gaat om producten die speciaal voor de man op de markt zijn gebracht: in 2021 is hiermee een omzet van €333 miljoen (inclusief mesjes en scheerpreparaten) gerealiseerd. Het aandeel mannencosmetica, binnen de cosmeticaproductgroepen die door mannen worden gebruikt, is 21,2 procent.
Schokkend
De categorie mannencosmetica is relatief groot in het supermarktkanaal, want veel vrouwen kopen daar voor de man. Dat MOET anders mannen!
Over de NCV
Deze brancheorganisatie voor fabrikanten, merkhouders, importeurs en distributeurs van cosmetica, is opgericht in 1950. De NCV vertegenwoordigt tachtig tot vijfentachtig procent van de cosmeticaomzet in Nederland. De NCV brengt ieder jaar een verslag uit waarin de marktontwikkelingen in kaart worden gebracht.