Deze custom Ducati kostte 1.000 uur om te maken

Duizend uur en zeven jaar voor een Ducati motorfiets. Eén Amerikaanse opdrachtgever had er het geduld voor.

Ed Boyd, senior vice-president van Dell en ook ooit succesvol ontwerper voor merken als Sony en Nike, kwam in contact met de oprichter van Revival Cycles, Alan Stulberg. Boyd benaderde Stulberg om iets bijzonders te maken, maar beiden hadden geen idee dat het eindresultaat zeven jaar op zich zou laten wachten.

Boyd werd geïnspireerd door Revival’s J63-project, Ducati’s machine die in 2015 werd voltooid, wat hem de impuls gaf om iets nog gedurfders te ontwikkelen, zowel qua ontwerp als met het maken van elementen die de werkplaats nog nooit eerder had geprobeerd.

Het oorspronkelijke concept van Boyd voorzag in een motorfiets aangedreven door Yamaha’s V-twin-motor, maar het werd uiteindelijk opnieuw ontworpen om plaats te bieden aan een Ducati-motor. Toen was er aandacht voor historische esthetiek, met tal van aanpassingen aan de looks en hardware. Stiekem zorgde dat voor veel research en ontwikkeling. Vervolgens zit je dan binnen no-time een paar jaar verder.

Het spectaculaire eindresultaat is een motorfiets genaamd Fuse, Een handgemaakte schoonheid die Revival Cycles uit Texas heeft gecreëerd. Het hart van de Fuse is een 1.100cc L-twin-motor die is afgeleid uit een Ducati. Het is het enige onderdeel van deze motorfiets dat bestemd is voor de massamarkt, al is de motor nu nog nauwelijks herkenbaar.

Er zijn namelijk belangrijke upgrades doorgevoerd. Variërend van aangepaste gasklephuizen tot een handgemaakte uitlaat. Bovendien is alles esthetisch radicaal opnieuw ontworpen en gemoderniseerd, met de toevoeging van volledig nieuwe onderdelen. Alles is uniek, inclusief een roestvrijstalen frame, stuur en voetbediening achter, zelfs 18-inch racebanden. Al met al vergde de motorfiets meer dan 1.000 bouwuren.

Bijzonder complex is de ééndelige, verchroomde aluminium carrosserie die de brandstof- en olietanks, het staartgedeelte en de stoel omvatten. Ontworpen als een enkele eenheid, integreert het de koppelings- en hoofdremcilinders, handhendels, gashendel, bedieningselementen en instrumenten.

Directeur van Revival Alan Stulberg: “Fuse laat zien wat er kan worden bereikt als een geweldige klant de visie en middelen heeft om de grenzen van ontwerp, fabricage en prestaties te verleggen.”

Fotografie: Revival