Dit is pas een sportwagen!

Vergeet Jaguar en Porsche; voor de echte jaren zeventig-sportcoupé ga je naar Japan.

Datsun 240Z

De Datsun 240Z is een sportieve coupé die in Japan zelf werd verkocht onder de merknaam Nissan (Nissan S30). Samen met de Honda S800 en de Toyota 2000GT vormt de Datsun 240Z een legendarisch trio, met de Datsun als meest iconische.

Zo’n glimmende Datsun 240Z staat nu te koop.

Nissan/Datsun introduceerde dit model om internationaal een vuist te kunnen maken. Tot dan maakte het automerk alleen maar burgerlijke berlines. De 240Z was de inleiding voor een serie sportieve modellen die de autoliefhebber nog altijd het water in de mond doet lopen.

Tussen 1958 en 1986 exporteerde Nissan hun modellen onder de merknaam Datsun.

De Datsun die te koop staat heeft 1971 als bouwjaar, maar het model werd al eind jaren zestig geïntroduceerd. Dat ontwerp had een voor die tijd behoorlijk moderne techniek in huis.

Onder de motorkap vinden we een zescilinder 2,4 liter-motor die een top van ruim tweehonderd kilometer per uur aan kan tikken. Deze Datsun haalt de honderd kilometer per uur in iets meer dan acht seconden.

De Datsun 240Z bevestigde destijds de kwaliteit van de Japanse auto-industrie. Waar vooral Britse sportwagens zich onbetrouwbaar toonden, maakte de Datsun 240Z een uiterst solide indruk. In 1973 noteerde de auto een knappe overwinning in de East African Rally (met de legendarische Keniaan Shekhar Mehta achter het stuur).

Omdat de Datsun 240Z van Japanse makelij is, bezit het uiteraard enige electronica. Zo is er een old school ontvriesmechanisme voor de achterruit en kan de antenne elektrisch worden ingetrokken. Cool!

Geen sportwagen, maar wel een Datsun; de Datsun 510 is een van de beste vierkante auto's ooit.

Die antenne heb je wel degelijk nodig, want de muziek haal je uit de Hitachi AM/FM-radio in het dashboard.

Deze donkergroene Datsun uit 1971 heeft een zwartlederen interieur – het leer is in redelijke conditie. Hetzelfde geldt voor het dashboard met stuur in ‘houten’ uitvoering. 

De groene lak is niet origineel; de vorige eigenaar heeft hem in zijn geheel over laten spuiten, vandaar de gave glans die het groen nog afgeeft. “The paint is about as good as you gonna get,” zegt de vriendelijke verkoper in zijn verkoopfilmpje.

De bumpers zijn uiteraard verchroomd.

Originele boekjes en serviceverslagen zijn aanwezig. De klok is wel helemaal rondgereden, want op de vijfcijferige klok staat een gereden afstand van 2000 mijlen. De huidige eigenaar bevindt zich in het Amerikaanse Michigan.

Vandaag gaat deze Datsun 240Z onder de digitale hamer. Hier kun je je bod plaatsen.