We noemen permanente vierwielaandrijving, een waterafstotend interieur, stevige terreinwielen, een verhoogde rijhoogte en een kunststof carrosserie gemaakt van gerecycled polypropyleen.
Praktisch ten top, want de motorkap heeft ook nog eens een lichtbalk plus een enkele koplamp die je kunt verwijderen en gebruiken als een krachtige zaklamp. Daarbij is de auto uitgerust met een lier en een speciale batterijvoeding aan de achterkant die je eruit kan halen en gebruiken als draagbare stroombron bij het kamperen. En dat waterafstotend interieur? Dat bestaat ook uit waterafstotende stoelhoezen, deze kun je eraf ritsen en gebruiken als slaapzak.
Bij Dacia denk je aan zeer betaalbare auto’s, met zelden een jaloersmakend exterieur. Dat lijkt het Roemeense merk nu te willen veranderen. Ervaring hebben ze op het gebied van terreinwagens, want sinds het midden van de jaren 60 produceren ze al bedrijfsvoertuigen, gespecialiseerd in offroaden.
Een eerste stap in een wat aantrekkelijkere auto is deze concept car, de Manifesto. Het eerste dat opvalt aan het design van het voertuig, behalve de geometrische vorm, is het ontbreken van deuren, ramen en voorruiten, bedoeld om de bestuurder en passagiers beter onder te dompelen in hun natuurlijke omgeving. De airless-banden zijn trouwens lekvrij voor ultieme betrouwbaarheid en een lange levensduur.
Andere hoogtepunten in het interieur zijn onder meer een dashboard en een boordcomputer die kunnen worden geïntegreerd met je smartphone en als zodanig kan worden gebruikt. Het Dacia Manifesto-concept zal niet in productie gaan, maar toekomstige modellen van het automerk zullen stijlkenmerken hebben van het concept en technologie delen. De auto is te zien tijdens de Autosalon van Parijs in oktober.