De krankzinnige logistiek achter een Formule 1-race

Dat Lewis Hamilton en Max Verstappen op hun plek van bestemming komen per privéjet, dat is bekend. Maar hoe zorgen de teams dat de rest van het circus op tijd is opgebouwd?

Na de GP van Canada en een weekend rust is er dit weekend weer een Formule 1-race. Op Silverstone nog wel en de Britse Grand Prix is er altijd één voor in de boeken.

De teams zijn nog maar net bijgekomen van twee races achter elkaar. Het wordt allemaal nóg indrukwekkender als je weet hoe de logistiek in elkaar zit.

Het gaat als volgt. De race is afgelopen en als het een back-to-back race is, moet het team alweer een dag of drie later alles gereed hebben staan in de volgende stad. Vaak duizenden kilometers verderop. Neem het voorbeeld van de video, die een paar jaar oud is, maar nog altijd accuraat over de logistieke operatie.

Na de GP van Bahrein moest elk team al hun materiaal naar Shanghai verschepen ter voorbereiding op de Chinese GP. Een reis van bijna 6.500 kilometer in drie dagen, maar de F1 lukt het elke keer weer zonder fouten.

Druk hierboven direct op play om te zien hoe de complexe logistieke operatie in z’n werk gaat. Want de uitleg in tekst neemt zeker nog een paar honderd woorden in beslag. Elk team verscheept vijf complete sets aan uitrusting naar elke hoek van de wereld, zes volle Boeing 747’s vliegen de wereld over waar de teams ruimte kunnen inkopen en dan rijden er ook nog talloze trucks rond voor de races in Europa.

Bekijk de video en verwonder je over de bijna militaire operatie die achter de Formule 1 schuil gaat. Vergeet alleen die The Crew 2-advertentie eromheen, dat noemen ze een accurate rijsimulator. Een aardige game hoor, maar dat is net zoals als F1-logistiek een eitje noemen.