De oorsprong van de Air Jordan startte hier

Ben Affleck en Matt Damon herenigen in het waargebeurde verhaal achter de Nike Air Jordan.

Entertainment
typhoon
Wat we kunnen leren van Typhoon
Door Arno Kantelberg
Entertainment
Minne Koole is een beetje koekoek
Door Lisanne Meeder

Ben Affleck’s nieuwste film, eenvoudig getiteld Air, onthult een connectie die de toekomst van één merk voor altijd zou veranderen. Allemaal dankzij een samenwerking tussen de toenmalige rookie en toekomstige basketballegende Michael Jordan en Nike’s jonge basketbalsneakerdivisie.

We kennen Ben Affleck in de eerste plaats als één van de meest succesvolle acteurs van dit moment, en echtgenoot van JLO. Maar ook als regisseur en scriptschrijver maakt hij indruk. Hij heeft zelfs twee Oscars op zijn naam staan ​​- als scenarioschrijver won hij er een voor het scenario van Good Will Hunting. Later won zijn film Argo de prijs voor de Beste Film van het jaar.

Nu schrijft hij, samen met Matt Damon, Air – regisseerde ‘m én speelt ook de rol van Nike-oprichter Phil Knight. Maar goed, de film. Deze vertelt over een overeenkomst die geschiedenis heeft geschreven in de wereld van sport en marketing.

In 1984 stond Michael Jordan op het punt zijn langverwachte debuut in de NBA te maken, na de wonderen die hij had laten zien in college basketball. Tot dan toe had Jordan Converse-schoenen op het veld gedragen, maar zijn favoriete merk was de toenmalige onbetwiste leider op het gebied van sportschoenen: Adidas.

Adidas had alleen geen zin om te investeren in een jongen met een onzekere toekomst. Dit zorgde voor een mogelijkheid voor Nike om tot een deal te komen met Michael en zijn familie voor een sponsoring die Jordan en vooral Nike voor altijd zouden veranderen.

Bijzonder, want in 1984 was de omzet van Nike zo’n 14 keer lager dan Adidas, maar dankzij de overeenkomst met Jordan kwam daar snel verandering in. Met de Air Jordan 1 haalde Nike in één jaar tijd 125 miljoen dollar op. En nog steeds is het een vaste waarde.

Tegenwoordig zet Nike 60 procent meer om dan Adidas en ontvangt Michael Jordan 140 miljoen dollar per jaar van Nike.

Air is het verhaal van een onconventioneel bedrijf en de compromisloze visie van een moeder die de waarde kende van het enorme talent van haar zoon. En last but not least, het verhaal over het grootste basketbalfenomeen aller tijden.

Air draait vanaf 13 april in de bioscoop. Maar omdat het een Amazon Studios-productie is, zie je ‘m daarna niet op HBO Max, maar op Prime Video. Het wordt er niet gemakkelijker op met al drie streamers.

Entertainment
typhoon
Wat we kunnen leren van Typhoon
Door Arno Kantelberg
Entertainment
Minne Koole is een beetje koekoek
Door Lisanne Meeder

One thought on “De oorsprong van de Air Jordan startte hier

Comments are closed.