Met de F1-straatrace in Bakoe, kijken we terug naar een tijd toen het nog een stuk onveiliger was als F1-coureur. Nog maar een paar decennia was het een pijnlijke gewoonte als er weer een dodelijk ongeval was te betreuren. Waar dat was, we geven je een overzicht van de dodelijkste circuits ter wereld.
Daytona Speedway (VS)
Eigenlijk is deze de lijst in gesmokkeld. De Daytona Speedway is namelijk een Nascar-baan en dus een simpele ovaal. Het is dus niet zozeer de baan, maar meer de sport die gevaarlijk is. En hoe: sinds de opening in 1959 kwamen 36 deelnemers en medewerkers om het leven. Als je dit bekijkt is ook wel te zien waarom…
Spa-Francorchamps (België)
Toen deze baan in 1921 werd geopend, was deze meer dan 15 kilometer lang. Inmiddels is dat fors teruggebracht tot 7 kilometer en zijn er moderne voorzieningen aangebracht. Het laatste dodelijke ongeluk was nog in de zomer van 2019 met de Anthoine Hubert tijdens de Formule 2. In totaal kwamen 49 coureurs en 4 marshalls om het leven.
Autodromo Nazionale Monza (Italië)
Deze baan van bijna 6 kilometer is de thuisbasis van de Italiaanse Grand Prix. Sinds de opening in 1922 kwamen al 52 coureurs om het leven, waaronder legendes Jochen Rindt en Ronnie Peterson. Ook kwam 1 medewerker om en resulteerden diverse crashes in de dood van in totaal 35 toeschouwers.
La Sarthe (Frankrijk)
Het circuit bij Le Mans waar traditioneel de uitputtingsrace over 24 uur wordt gehouden. En niet alleen voor de coureurs is het een slopende rit, ook de auto’s moeten een ware endurance race uitvechten. Sinds de oprichting in 1929 kwamen 22 coureurs om het leven, waarvan de laatste nog vorig jaar. Het ergste ongeval was echter in 1955 met de dood van 83 toeschouwers tot gevolg. Zie hier het oorspronkelijke journaalbericht – maar let op, het zijn geen fijne beelden.
Nürburgring – Nordschleife (Duitsland)
Welbekend bij vaste kijkers van autoprogramma’s, hoewel presentator Clarkson bij één bezoek ook met een ongeval geconfronteerd werd. Iets dat absoluut geen zeldzaamheid is, anders krijgt deze baan ook niet de notering als ‘meest dodelijk’. Met 22,8 kilometer en 160 bochten, en een hoogteverschil van enkele honderden meters, is dit ook geen wonder. Sinds de opening in 1927 kwamen 73 deelnemers en officials om bij officiële evenementen. Dit is echter maar het halve verhaal: ook hobbyrijders mogen namelijk op deze baan rijden en die krikken het dodental schrikbarend op met tussen de 2 en 12 personen per jaar. Een moordenaar van een circuit.