De muscle car is dood, lang leve de muscle car

De Dodge Charger is niet meer. Net zoals de Challenger. Toch is er hoop voor de liefhebber van de Amerikaanse muscle car.

In het huidige tempo doet de auto-industrie de verbrandingsmotor eerder in de ban dan verwacht. En als zelfs het Amerikaanse Dodge, dat geassocieerd wordt met benzineslurpende machines, zijn Charger elektrificeert, dan is dat het bewijs dat dit niet slechts een voorbijgaande trend is.

Nu zijn ook de eerste specs naar buiten gekomen. En als we dit zo aanhoren, dan bevindt de Charger EV zich in een uitstekende positie om een voorsprong te nemen op zijn concurrent Ford. Toen er geruchten de ronde deden over een volledig elektrische productieversie van de Mustang, had niemand verwacht dat het een crossover-SUV zou zijn. Hoewel de Mach-E er bij de lancering in slaagde een opmerkelijk aantal eenheden te verkopen, waren fans van de pony car niet tevreden.

Desalniettemin hebben ze tenminste iets geweldigs van Dodge om naar uit te kijken. De officiële specificaties van de Charger EV zijn nog niet bekend, maar insiders lieten doorschemeren dat er drie uitrustingspakketten beschikbaar zijn. De instapvariant is naar verluidt in staat tot 402 pk, terwijl de middenklasse-configuratie dat opvoert tot 670 pk.

Ondertussen moeten geïnteresseerde kopers die alle toeters en bellen willen die Dodge kan bieden, ‘genoegen nemen’ met de Banshee-opstelling met een vermogen van 885 pk. Daarmee zou ‘ie beter presteren dan zijn huidige benzine-equivalent; de Hellcat.

Coming Soon

Goed nieuws voor de fans en verzamelaars die zich zorgen maakten over de toekomst van muscle cars Hoewel de klassieke en niet heel subtiele muscle car-motor verdwijnt, komt de sensatie redelijk dichtbij. Inclusief geluid.

Dodge onthulde vorig jaar al een eerste blik op zijn eerste elektrische muscle car, tijdens een evenement in het hoofdkantoor in Pontiac, Michigan. De tweedeurs coupé wordt gepositioneerd als een voorproefje voor de eerste EV van de autofabrikant, die naar verwachting volgend jaar in productie zal gaan.

En nog even over dat geluid. Elektrische voertuigen zijn van nature meestal stil, dankzij de afwezigheid van een verbrandingsmotor. En zoveel van wat een Dodge muscle car definieert, überhaupt een muscle car, is gerelateerd aan het gebrul van de cilinderrijke motor.

We begrijpen Dodge-fans die nogal raar opkijken als dit het geluid (zie hierboven) is dat je hoort als je plankgas geeft. Alsof een motor een voicebox heeft gekregen.

Retro-futuristisch

Door EV-handelsmerken zoals de verlichte grill en achterlichtemblemen te combineren met de ontwerptaal die Dodge zo iconisch heeft gemaakt, heeft de batterijaangedreven auto ook een Fratzonic Chambered-uitlaat, wat voor dit geluid zorgt. Hierdoor is dit de eerste in zijn soort die een sportauto-achtig geluid nabootst, met tot 126 dB aan gegrom. Zie hier het einde van de stille EV.

The Dodge Charger Daytona SRT Concept features inspired design that takes on the challenge of revolutionizing the look of a BEV while offering subtle nods to the brand’s muscle car past.

Talloze interieurkenmerken zullen deze ‘muscle car’ net zo futuristisch als klassiek maken. Omdat dit zich momenteel in de conceptfase bevindt, zijn er nog geen releasedetails gegeven, behalve dat een productieversie in 2024 volgt.

Het uiterlijk zal waarschijnlijk minder verdeeldheid zaaien dan het geluid, hij ligt op de grens tussen retro en futuristisch, terwijl het een gespierde, aerodynamische look behoudt. Dodge zei dat het de bedoeling is om je andere, saaier ogende EV-concepten te laten vergeten. En dus meer in your face te zijn. Missie geslaagd.