We hebben het allemaal gelezen deze zomer: fatbikes zijn nauwelijks meer te verzekeren. Volgens de ANWB zou meer dan 90 procent van de fatbikes worden gestolen. Gevolg: bedrijf na bedrijf stopte met het aanbieden van verzekeringen. Daarbij komt een ergernis van velen: het gedrag op de fiets. Denk aan opgevoerde fietsen, asociaal rijgedrag en te jonge kinderen die op fatbikes rijden. Weliswaar een kleine groep, maar wel een groep die bepalend is voor het imago van fatbikes.
Peter Eiselin, oprichter van e-bike merk Doppio, wil het vertrouwen in fatbikes vergroten. Eerder deze week lanceerden ze een diefstal garantie-plan. Want die 90 procent is volgens Doppio niet te onderbouwen.
Eiselin: “Wij hebben alle data van de door ons geleverde fietsen en daaruit blijkt dat niet meer dan 12 procent van de Doppio’s wordt gestolen. Hiervan wordt dankzij ons geavanceerde GPS-systeem en onze eigen bikehunters maar liefst 79 procent binnen 48 uur teruggevonden. We hebben het dus over een aantoonbaar diefstalpercentage van slechts 2,5 procent.”
Met die reden voelen ze zich gesterkt door een clausule op te nemen in hun Algemene Voorwaarden. Als je vanaf nu een Doppio koopt, krijg jaar naast twee jaar garantie op de electronica en vijf jaar garantie op het frame ook in het eerste jaar onder voorwaarden een herleveringsgarantie als je fiets wordt gestolen. Wel moet je je fiets aantoonbaar goed hebben vastgezet en de tracker hebben geactiveerd. Kleine moeite.
L’Asta V24
Doppio, in 2019 opgericht door Eiselin, introduceert nu de L’Asta V24. Een fiets waar dit plan dus van op toepassing is. Een volledig nieuw ontworpen model dat zich weet te onderscheiden door de hoge stang.
De L’Asta V24 volgt vier jaar na de introductie van Doppio’s eerste model. De introductieprijs is €2.499 en is nu beschikbaar. De eerste pre-orders krijgen trouwens het krachtigere 720Wh accupack in plaats van de standaard 600Wh. De relatief grote e-bike is door het comfortabele zadel geschikt voor twee volwassenen. Hydraulische Tektro-remmen en 20-inch CST Tourance banden zijn standaard voor de premium fiets.
Het nieuwe model heeft daarnaast een vernieuwd kleurendisplay met veiligheidscode, is connected via de Doppio-app, heeft de meest geavanceerde GPS op de markt en geavanceerde antidiefstal-tech.
Keurmerk
Maar hoe zit het dan met dat nogal problematische rijgedrag en opgevoerde fietsen? Doppio nam naast het diefstal garantie-plan deze week ook een voorzet met het eerste onafhankelijke ‘Keurmerk Veilige Fatbikes’.
De Doppio-oprichter is de eerste die toegeeft dat de markt voor fatbikes ‘jong is en last heeft van groeipijnen’. Eiselin: “Daarom pleiten wij al jaren voor verantwoord fietsgedrag, op niet-opgevoerde fietsen, met respect voor de verkeersregels en medeweggebruikers. Onze fietsen zijn standaard voorzien van verschillende functionaliteiten om de veiligheid van de berijder en overige verkeersdeelnemers te vergroten.”
Daarom heeft Doppio het initiatief genomen voor een onafhankelijk keurmerk. Zodat je als consument de zekerheid hebt dat je een fiets hebt die veilig is en voldoet aan Europese regels. Heeft iedereen wat aan, ook de burger op straat.
Maar dan moet er ook handhaving komen en duidelijke eisen vanuit de overheid. Eiselin voegt toe: “Fatbikes dreigen in het verdomhoekje terecht te komen. Er wordt gesproken over een helmplicht en over het verbannen van fatbikes van het fietspad. Naast ons pleidooi dat mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen denken wij dat het beter is om de bestaande wetten te handhaven en opgevoerde en onveilige fietsen van de weg te halen.”