Deze colognes moet je kennen! 

Cologne ouderwets? Welnee, de verkwikkende citrusbom is juist terug van nooit weggeweest.

Onderhoud
Wat een baas is pindakaas
Door Redactie
Onderhoud
Waar komt dit merk ineens vandaan?
Door Arno Kantelberg

Van alle geurvormen heeft een cologne de op één na laagste intensiteit: slechts twee tot vijf procent van de inhoud van een flesje bestaat uit geurstoffen, de rest is water en alcohol. Alleen een aftershave bevat minder geurstoffen.

Ter vergelijking: een parfum bevat 20 tot 40 procent geurstoffen. De functie van een parfum is dan ook om je de hele dag aangenaam te laten ruiken, een cologne heeft als doel je een kickstart te geven en daarna snel te verdwijnen.

De opbouw van een cologne is dan ook wezenlijk anders dan die van een klassieke geur. Deze laatste is opgebouwd uit een top, een hart en een basis. Een cologne is juist een geurexplosie waarbij zeventig procent van de ingrediënten meteen vrijkomt en in je neus induikt.

Veelgebruikt zijn bestanddelen als bergamot en kruiden zoals rozemarijn en salie. Je zintuigen krijgen dus instant een behoorlijke opkikker. Als er ‘cologne’ op het etiket staat, kun je ervan uitgaan dat het effect opwekkend is.

Deze drie klassieke colognes moet je kennen!

4711 Echt Kölnisch Wasser

De oervader aller colognes is natuurlijk 4711 Echt Kölnisch Wasser. In 1792 kreeg de Duitse ondernemer Wilhelm Mühlens van een monnik het recept cadeau voor een wonderwatertje, aqua mirabilis. Hij hernoemt het 4711, naar zijn huisnummer aan de Glöckengasse in Keulen.

Het bevatte negentig procent alcohol en was dan ook een efficiënt desinfecteermiddel. Al snel kreeg ook de geur ervan fans. Goethe bijvoorbeeld en Wagner. Nog steeds is 4711 een begrip. Jaarlijks brengt het huis nieuwe variaties op deze klassieker uit.

Aqua di Parma Colonia

Begonnen als geurwatertje met als enige doel strijkgoed fris te laten ruiken, heeft Acqua di Parma zich behoorlijk opgewerkt. Dat begon in de jaren vijftig toen acteur Cary Grant de geur van Italië naar Hollywood haalde en ook Audrey Hepburn fan werd.

Een volgende boost kreeg het cultmerk toen de mannen achter Tod’s in de jaren negentig schouders én een marketingbudget onder het merk zetten. Sinds 2003 is het huis ingelijfd door LVMH. Inmiddels is een heel arsenaal aan frisse geuren beschikbaar die sterker zijn dan de klassieke colognes. De nieuwste variant is Colonia Club, met daarin bergamot, citroen, hout en muskus (50 ml, €93).

Hermès / Eau d’Orange Verte

Tot de meest befaamde Franse colognes behoren die van Hermès. Ze koppelen durf aan vakmanschap. Nog altijd zeer de moeite waard is Eau d’Orange Verte, met daarin onder meer bergamot. In 1979 was het de eerste cologne van dit Franse luxehuis. Een klassieker die allure ademt. Er is een hele lijn rond deze geur gebouwd met onder meer bodylotion en douchegel.

Onderhoud
Wat een baas is pindakaas
Door Redactie
Onderhoud
Waar komt dit merk ineens vandaan?
Door Arno Kantelberg