Johan Cruijff was begin jaren 70 één van de eerste Nederlandse voetballers met een ambassadeurschap. Wie het maar wilde kreeg een foto van Cruijff met de SM, of het nu kranten of magazines waren. Korting wilde de voetballer niet, want dan moest hij volgens Voetbal International alsnog ‘inkomstenbelasting betalen’.
Nee, hij betaalde Citroën gewoon netjes 100 gulden per maand en hij reed de auto die hij als eerste bewonderde bij Rolf Leeser, oud-Ajacied en mode-ondernemer. De Citroën SM is oorspronkelijk ontworpen door Robert Opron, destijds de hoofdontwerper van het Franse bedrijf.
Het resultaat was een eigenzinnige auto, die in wezen een high-performance model was, afgeleid van de iconische DS van het automerk. De SM werd gebouwd van 1970 tot 1975 en had een unieke, aerodynamische carrosserie, een groot aantal innovatieve mechanische functies en systemen en een krachtige V6 aandrijflijn van Maserati. Hoewel het bijna een halve eeuw geleden is dat hij in productie werd genomen, eert DS Automobiles (al jaren officieel los van Citroën) de SM nu met een gemoderniseerde, eenmalige conceptauto als eerbetoon.
One Off
De Citroën SM werd voor het eerst onthuld op de Autosalon van Genève in maart 1970 en was in de jaren 70 het toonbeeld van een technologisch geavanceerde auto. Naast zijn gestroomlijnde styling en indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt, beschikte de SM ook over een fascinerende hoeveelheid technologie, waaronder variabele stuurbekrachtiging en hydropneumatische zelfnivellerende vering, om er maar een paar te noemen. De auto won in 1972 de prijs voor ‘Auto van het jaar’ van Motor Trend.
De SM Tribute van DS weerspiegelt duidelijk de stijl en verhoudingen van de originele SM. De concept car heeft een gestroomlijnde aerodynamische vorm en een wigvormige voorkant met koplampen over de gehele lengte. De achterkant van het concept is kort door de bocht een moderne versie van wat we in de jaren 70 zagen. Deze conceptauto, getekend door DS Design Studio Paris, werd oorspronkelijk gepresenteerd als een reeks schetsen in het voorjaar van 2020, maar rolt nu van de bond als een unieke one-off.
De Essentie
Net als de originele SM heeft het eerbetoon van DS een luxe, met technologie beladen cabine. Het interieur is bekleed met een combinatie van leer en alcantara en heeft leren stoelen, een groot, gebogen centraal display, deurpanelen met laser gegraveerd leerwerk en een retro aandoend stuur.
Hoewel we veel gemoderniseerde versies van bestaande klassiekers de revue zien passeren, doet de SM Tribute het anders door de essentie van het origineel te nemen en er toch volledig modern uit te zien. Het geeft volgens DS ook een goed inzicht in de toekomstige ontwerpstijl van het merk de komende jaren.
“We werken aan de genen van onze iconische modellen om ons onderzoek naar de vorm van toekomstige modellen, die aan het einde van het decennium zullen verschijnen, te voeden,” aldus Thierry Metroz, DS Automobiles’ Design Director. “Het concept is niet alleen een weergave van de SM. We hebben het originele ontwerp gerespecteerd door zijn geest en details.”