Duurzaamheid om de pols is nieuwste trend

Duurzaamheid is de nieuwste trend in de horlogewereld. Maar hoe toegewijd zijn horlogemerken om duurzaamheid meer te laten zijn dan zomaar weer een ‘modewoord’?

Of het nu gaat om gerecyclede materialen, ethisch verkregen goud of andersoortige materialen voor de kast en de band. We bekijken een paar recente voorbeelden, van innoverende nieuwkomers tot oudgedienden met een twist.

Luxe mechanische horloges zijn van nature al milieuvriendelijk. Ze zijn gemaakt om generaties lang mee te gaan. Met een vakmanschap en mechaniek die ver voorbijgaan aan de laatste modetrends. Toch staan er generaties op die meer eisen dan vakmanschap en erfgoed. Gewapend met het hele internet in hun broekzak, stemmen ze met hun portemonnee op merken die zich inzetten voor een groter sociaal bewustzijn en duurzaamheid. Steeds meer merken worden gehouden aan een hogere standaard, ook horlogehuizen. 

Klanten verwachten tegenwoordig een zekere mate van duurzaamheid, het is niet meer enkel een extraatje voor ze. Het bewustzijn kan zitten in het maakproces of de gebruikte materialen. Zo zijn er al jaren inspanningen van de Responsible Jewellery Council (RDJ) die werkt aan verantwoorde standaarden binnen de gehele industrie. Merken als IWC, A. Lange & Söhne, Cartier houden zich bijvoorbeeld aan de zogenaamde Code of Practices van de RDJ en de goudgieterij van de Swatch Group is gecertificeerd door de RDJ.

Chopard is ook een pionier sinds 2013 met zijn Journey to Sustainable Luxury, door hun goud en edelstenen op een ecologisch- en sociaal-verantwoorde manier te verkrijgen. Sinds 2018 gebruiken ze 100 procent ethical gold voor al hun juwelen en horloges, waardoor je ervan uit kunt gaan dat het Chopard-goud op een ethische manier is verkregen. 

Zo zijn er nog tal van merken die bezig zijn om groener voor de dag te komen. Breguet en Blancpain bijvoorbeeld, die hun maritieme erfgoed beschermen. Of IWC die in Schaffhausen elektrische energie gebruikt uit 100 procent hernieuwbare bronnen en hun nieuwe manufactuur uit 2018 ontwierp met een sterk oog voor klimaat-efficiënte architectuur. 

Dan zijn er nog de horloges zelf. Concepts en productiemodellen van gerecyclede materialen of innoverende materialen die het standaard lederen bandje vervangen bij een luxe model. Het risico op greenwashing is groot, want zeker bij banden of kasten van gerecyclede materialen is het vaak een grammaticaal spel van hoeveel er nu eigenlijk gerecycled is.

Is het bijvoorbeeld gemaakt ‘van’ gerecycled plastic uit de oceaan of gemaakt ‘met’. Vooral bij die laatste dient de vergelijking met de frambozenvla zich aan met 0,01 procent framboos. Het komt dan vooral neer op het transparante verhaal van de makers en de wil van de klant om kritischer te lezen en niet alleen maar het wervende tekstje op de site zomaar aan te nemen.

Een gelimiteerde oplage of de relatief lage productie-aantallen van een startup gaan het milieu er niet direct op vooruit helpen. Dat is dan ook niet het doel. De werkelijke impact van horloges met een milieuvriendelijk element zit ‘m in de kracht van het symbool. Een symbool van verandering. 

Cartier Tank Must

De legendarische Tank van Cartier krijgt een upgrade met de Must. Een naam die Cartier nog kent uit de 70’s. Het uurwerk met een levensduur van zo’n 16 jaar is de SolarBeat, wat zijn energie krijgt uit de in de Romeinse cijfers verwerkte zonnecellen. De band is vegan, gemaakt van zo’n 40 procent plantaardig materiaal. Geproduceerd met afval van appels die worden geteeld voor de voedingsindustrie in Zwitserland, Duitsland en Italië.

Gyre SeaCleaner

In ruim 35 landen verkocht sinds hun crowdfunding in mei 2020. Inmiddels is de Nederlandse horloge startup het crowdfunding-stadium voorbij. De kast van het solar powered horloge (€289) is gemaakt van gerecyclede visnetten uit de Indische Oceaan. Visnetten zijn één van de grootste boosdoeners als het gaat om plastic vervuiling in onze oceanen. Daarbij is de band van de Gyre SeaCleaner gemaakt van gerecyclede PET-flessen.

01 733 7732 4185-Set – Oris Clean Ocean Limited Edition

Oris Aquis Clean Ocean Limited Edition

Het merk uit Hölstein zet zich al langere tijd in voor de natuur en het behoud ervan. Onder meer met de Lake Baikal en Carysfort Reef Limited Editions. Deze Clean Ocean Limited Edition van hun populaire Aquis steunt de Pacific Garbage Screening, een organisatie die systemen ontwikkelt om het plastic op te ruimen in onze oceanen. Aan de achterzijde van de Aquis vinden we een symbolisch plastic plakkaat, gemaakt van PET-flessen.

Chopard Alpine Eagle XL Chrono

Winnaar van de Best Design Award bij Revolution Watch Magazine is deze Alpine Eagle XL Chrono er in een mix van Lucent Steel en roségoud. Die laatste is, zoals al eerder genoemd, gemaakt van ethical gold. Zoals in alle horloges en juwelen van Chopard. Daarbij zet de Alpine Eagle collectie zich ook in voor het behoud van de Alpen door de Eagle Wings Foundation, opgericht door CEO Karl-Friedrich Scheufele.

IWC TimberTex

Het merk uit Schaffhausen heeft onlangs een alternatief geïntroduceerd voor de lederen band. TimberTex-banden zijn geproduceerd op basis van papier en gerecyclede materialen. De banden zijn voor 80 procent gemaakt van plantaardige vezels en in Italië verwerkt met behulp van traditionele papiertechnieken en gekleurd met natuurlijke plantaardige kleurstoffen. De soepele banden in blauw, bruin en zwart zijn waterbestendig en momenteel verkrijgbaar bij vier modellen: de Portugieser Chronograph, Portugieser Automatic 40, Portofino Automatic en Portofino Chronograph.