De toekomst van Amerikaans avontuur: de elektrische Jeep BEV

De eerste 100% elektrische Jeep is hier, op weg naar emmissievrije 4×4’s.

Nou, na een aantal hybrides is het eindelijk zover. Jeep heeft zijn allereerste volledig elektrische SUV onthuld met de Jeep BEV. Hoewel het slechts een kwestie van tijd was voordat de offroad-grootheid zijn eerste compleet elektrische SUV zou introduceren, markeert het een serieuze mijlpaal voor de elektrificatie van de auto-industrie.

Carlos Tavares, Chief Executive Officer van Stellantis, onthulde de eerste beelden van de nieuwe Jeep tijdens de presentatie van het strategische plan Dare Forward 2030. Stellantis wil tegen 2030 zo’n 75 elektrische voertuigen aanbieden, er 5 miljoen per jaar van verkopen, zijn CO2-uitstoot met 50 procent verminderen en in 2038 zelfs koolstofneutraal zijn. In Europa betekent dit dat er enkel nog EV’s worden verkocht, voor de VS zijn ze al tevreden met 50 procent EV’s.

Na de hybride Wrangler, Renegade, Compass en aanstaande Grand Cherokee 4xe, komt er nu dus de compleet elektrische Jeep BEV. Informatie over deze nieuwe Jeep is schaars. Zo schaars dat Stellantis de auto nog niet eens een officiële naam heeft gegeven. We weten dat het de eerste grote stap is in de visie van de autofabrikant voor Zero Emission Freedom, dat ‘ie 100 procent elektrisch is en begin 2023 op de markt komt.

Vanuit designperspectief past de Jeep BEV binnen de designtaal van het merk. Hij is compacter en lijkt iets korter dan zijn tegenhangers met een verbrandingsmotor, maar zijn algehele stijl is vergelijkbaar met die van de huidige modellen. Aangezien de prestatiemogelijkheden nog moeten worden vrijgegeven, kunnen we alleen maar speculeren hoe de Jeep BEV zal presteren, maar gezien het vermogen en het overweldigende koppel van zijn concurrenten, is het veilig om aan te nemen dat de SUV in staat zal zijn om goed uit de modder te komen.

Natuurlijk kunnen we wel gissen en dat doen we dan ook. Als we cross-overs van de Stellantis groep als referentie nemen, zoals de DS3 Crossback e-tense is het denkbaar dat de instapvariant een motor van 100 kW (136 pk) zou kunnen zijn. Aangedreven door een lithium-ionbatterij van 50 kWh, voor een autonomie die kan oplopen tot 320 kilometer. In de 4×4-variant zal dit nieuwe model dan waarschijnlijk een tweede motor gebruiken om een ​​effectieve vierwielaandrijving te garanderen. Zodat het DNA van het merk veilig blijft.