Deze Britse outfit elektrificeert je favoriete 4×4 legende

De Land Rovers… ze hebben de Sahara bedwongen en stukken artillerie getrokken. En nu? Is ‘ie ook elektrisch.

En dan hebben we het niet over de moderne versies. Die zijn er ook in hybride vorm. Nee, dit gaat over de originele Land Rovers, Defenders en Range Rovers. Het Britse Everrati heeft ze geëlektrificeerd. De charme van toen, met een moderne (en financieel meer aantrekkelijke) aandrijving.

Terwijl autofabrikanten hun wagenpark geleidelijk overzetten op hybride of volledig elektrische aandrijflijnen, is het (helaas) voorbehouden aan bedrijven als Everrati die oudere voertuigen een EV-upgrade geven. In Nederland is er een bedrijf die dit al doet voor oude 911’s, Everrati gaat een stap verder.

De Britten zijn gespecialiseerd in het omtoveren van auto’s, die vroeger aan de muur hingen, in milieuvriendelijke restomods. Denk aan klassiek Porsches en Mercedessen. Hun nieuwste toevoeging zijn drie off-road-ready silhouetten van Land Rover. In de vorm van de Series IIA, een Defender en een klassieke Range Rover.

De officiële specificaties zijn op het moment van schrijven nog niet definitief. Wel duidelijk is een uitgebreid restauratieproces door specialisten. En elke conversie is volledig omkeerbaar – iets dat niet veel soortgelijke bouwers kunnen evenaren. Naast een elektrische aandrijflijn nemen ze het interieur ook onder handen, zij het subtiel zodat de look niet té modern wordt.

Wij zijn vooral gecharmeerd van de Range Rover Classic. Gedurende de jaren 70 werd ‘de Range Rover Classic ‘ie een succes, omdat hij één van de eersten was die offroad-capaciteiten in evenwicht bracht met luxe.

Als je een donorvoertuig hebt dat je wilt laten updaten of er een wilt kopen, ga dan naar de Everrati-website om je eigen geëlektrificeerde Range Rover Classic of Land Rover Defender te reserveren. Kost je (zonder donor) rond de €260.000 en €210.000, respectievelijk.

Beeld: Everrati