Een beetje F1-fan kent de naam Juan-Manuel Fangio, volgens velen de beste F1-coureur aller tijden. Hij was het best in z’n 40’s en hij won in totaal 24 van de 51 Grand Prix waaraan hij ooit heeft meegedaan. Maar we zien maar zelden hoe angstaanjagend het vroeger was als Fangio in een F1-bolide zat.
Daarom, net voordat het F1-raceweekend op het Italiaanse Imola-circuit weer van start gaat, even een terugblik met de Maserati 250F en z’n zescilinder met 270 pk. In een rechte lijn was de auto nagenoeg net zo snel als huidige race-auto’s, alleen zonder de benodigde downforce, remmen en banden. Zoals je hieronder kunt zien glijdt en slipt Fangio zich een ongans. Zonder ook maar iets dat op veiligheid lijkt. Ja, z’n helm, maar of die veel uithaalt…
Het debat over wie de beste F1-coureur aller tijden is, zal nooit worden beslist. Ayrton Senna, Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Juan-Manuel Fangio? Als je dit zo ziet en met wat voor materiaal hij het moest doen neig je toch naar die laatste. Kijk maar hieronder naar één van zijn meest fameuze overwinningen tijdens de GP van Duitsland van 1957 op de Nürburgring. Daarna zou hij nog vier GP’s winnen voordat hij met pensioen ging in 1958 op zijn 47ste. Hij werd 84.
En dan als afsluiter nog even wat prachtig 70mm beeldmateriaal. We liepen namelijk tegen iets wel heel bijzonders aan, vooral gezien de leeftijd van het materiaal en de uitstekende kwaliteit waarin het verkeert.
Alsof dat niet al genoeg was speelt het geheel zich ook nog eens af op het meest iconische circuit dat de Formule 1 kent: Monaco. Geschoten in 70mm kun je hier smullen van hoge kwaliteitsbeelden, geschoten tijdens de Grand Prix van Monaco in het jaar 1962. De beelden zijn afkomstig uit de Duitse documentaire Mediterranean Holiday.