Casablanca (1942)
Niemand had verwacht dat deze film een succes zou worden, maar de pure chemie tussen Humphrey Bogart en Ingrid Bergman maakte Casablanca tot de klassieker der klassiekers. Tijdloos en vol iconische citaten—al wordt ‘Play it again, Sam‘ nooit letterlijk zo gezegd.
Singin’ in the Rain (1952)
Deze film is als een grote, perfect gechoreografeerde glimlach. Prachtige nummers, een vlijmscherp script en een heerlijk lesje filmgeschiedenis over de overgang van de stomme naar de geluidsfilm. Iedereen, ja íé-de-réén, krijgt van deze film zin om te dansen.
Rear Window (1954)
Hitchcock op z’n best: spannend, stijlvol en sexy, met Grace Kelly—de latere prinses Gracia—als toonbeeld van glamoureuze kalmte, en James Stewart als voyeur met gewetensnood. Eén binnenplaats, tientallen verhalen. Leerzaam én bloedstollend.
Dit zijn de 11 beste Oscar-films aller tijden.
Citizen Kane (1941)
Orson Welles’ meesterwerk over macht, media, ego en het mysterie van Rosebud. Dit is een film die je niet per se hoeft te begrijpen, omdat je hem kunt voelen.
Stormy Weather (1943)
De plot is verwaarloosbaar, maar de vibe is onbetaalbaar. Lena Horne zingt het titelnummer alsof haar leven ervan afhangt. Dit is culturele opvoeding die met plezier wordt geserveerd.
The Man Who Shot Liberty Valance (1962)
John Wayne, James Stewart en de geweldige Vera Miles in een western over waarheid, mythe en moraal. ‘When the legend becomes fact, print the legend‘—zelden was een citaat zo actueel.
All About Eve (1950)
Bette Davis is in deze film zo scherp als een scheermes. Dialogen vol rook en sarcasme, en een verhaal over ambitie en verraad, op hakken en met het haar in de lak.
Zo zien de 16 beste filmpakken eruit.
Top Hat (1935)
Fred Astaire en Ginger Rogers zijn een klasse apart: lichtvoetig, glamoureus en ritmisch perfect. Kijk, luister, leer.