Hoe luchtvaartmaatschappijen hun films kiezen

En waarom sommige airlines Freddy Mercury’s geaardheid geheim willen houden.

vliegtuig inflight entertainment

Je zit in het vliegtuig, riemen vast, de cabine-verlichting dimt, en daar is-ie: het filmkeuzemenu. Van kaskrakers tot arthouse parels, van tijdloze klassiekers tot obscure documentaires—de selectie aan boord voelt vaak als een zorgvuldig samengestelde mixtape. Maar hoe komen luchtvaartmaatschappijen eigenlijk tot deze keuzes?

De meeste luchtvaartmaatschappijen werken samen met gespecialiseerde entertainmentproviders zoals Spafax of Global Eagle, die als curatoren optreden tussen studio’s en airlines. Zij kopen de rechten op films en series in ‘airline versies’—vaak ingekorte of gecensureerde edities zonder te expliciete scènes of gevoelige politieke lading. Een seksueel getinte scène? Geknipt. Een vliegtuigongeluk? Waarschijnlijk geschrapt. 

Aanstootgevende films

De kunst van inflight entertainment is het balanceren tussen universele crowd pleasers en niche-films die een premium-klant misschien verwacht. Blockbusters als Oppenheimer en Barbie zijn een no-brainer, maar ook Oscar-winnaars en lokale favorieten krijgen een plekje. KLM biedt bijvoorbeeld naast Hollywood-hits ook Nederlandse cinema en Aziatische klassiekers voor hun intercontinentale routes.

Waarom beenruimte in vliegtuigen zo krap is geworden.

Films die aanstoot kunnen geven, worden vaak geweerd. Een documentaire over Tibet? In Chinese luchtruimen ondenkbaar. LGBTQ+-verhalen? In sommige landen problematisch. Airlines willen passagiers niet in ongemakkelijke situaties brengen—en vermijden tegelijkertijd diplomatieke hoofdpijn. Dit leidt tot soms opmerkelijke gevallen van zelfcensuur: bijvoorbeeld het verwijderen van een scène in Bohemian Rhapsody waarin Freddie Mercury zijn geaardheid benoemt. 

En zo heb ik ooit Love Actually gekeken op een vlucht van Delta Airlines. Dat was geen succes, want hele verhaallijnen, dialogen en pikante grappen waren eruit geknipt. Wat overbleef was een slap aftreksel van de geweldige film die Love Actually wel degelijk is.

Streaming aan boor

Data speelt een steeds grotere rol. Airlines analyseren kijkgedrag om toekomstige selecties te finetunen. Zien ze dat op een Aziatische route vooral actiefilms worden bekeken? Dan wordt daar op ingespeeld. Premium airlines zoals Emirates en Singapore Airlines gaan nog verder en bieden honderden titels per taalregio, inclusief klassiekers, festivalfavorieten en exclusieve premières.

Zo vind jij je koffer terug als-ie niet op de band ligt.

Met de opkomst van razendsnel wifi in de lucht wordt streaming de nieuwe standaard. Airlines experimenteren met Netflix-achtige platforms waarbij passagiers content kunnen downloaden op hun eigen device voor vertrek en verder kijken in de lucht.

De perfecte vliegtuigfilm?

De perfecte vliegtuigfilm is onderhoudend, maar niet te intens. Niet te kort, niet te lang. Een lach, een traan, en een vlotte landing. En het liefst zonder cliffhangers—want niets is zo frustrerend als een film die stopt nét voordat de captain ‘prepare for landing’ aankondigt.