Fisker Ronin krijgt grootste EV-actieradius ooit

Zorgt de nieuwe Fisker dan eindelijk voor een einde aan ‘laadstress’?

Nee, dit gaat niet over de actiethriller uit 1998 met Robert De Niro en Jean Reno, met een aantal van de laatste grote CGI-loze auto-achtervolgingen op film. Nee, Project Ronin is de nieuwe creatie van Henrik Fisker.

Dit moet de derde auto zijn die onder het Fisker Inc-embleem wordt gelanceerd, na de Ocean elektrische SUV en de Pear-stadsauto.

De Karma ken je waarschijnlijk nog wel van Fisker, maar dat was een auto van Henrik’s vorige bedrijf; Fisker Automotive, dat in 2012 failliet ging. Deze Fisker Ronin lijkt qua silhouet vrij dicht te liggen bij een GT met een uitgerekte motorkap. Waar zijn voorganger een plug-in hybride was – destijds nog wat vroeg – is de Ronin 100 procent elektrisch.

De Fisker Karma

1.060 Kilometer

Hij wordt ontworpen voor lange afstanden, met plek voor vier volwassenen en hun baggage. De Fisker Ronin heeft zichzelf tot doel gesteld om de grooteste batterijcapaciteit op de markt te bieden. Een uitgebreid programma in een tijd waarin Mercedes erin slaagt om 1.000 km op één lading te rijden met zijn nieuwste concept car. Daar gaat Fisker dus overheen, iets waar ze sinds vorig jaar al aan werken en vertrouwen hebben in een groter bereik. Met het gebruik van de ‘lichtste en meest geavanceerde materialen’. Op dit moment staat de teller op ruim 1.060 kilometer.

Blijkbaar zal de auto profiteren van actieve aerodynamica en een ‘innovatieve’ batterij-architectuur. Hierbij zal het batterijpakket in de structuur van het voertuig worden geïntegreerd. En, zoals in elke goede elektrische auto in 2022, zal het interieur vegan zijn. Fisker noemt ook ‘unieke’ deuren voor een makkelijkere instap. Zeer mysterieus, maar het klinkt veelbelovend.

De Fisker Ocean

Ambitie

Oprichter en CEO van het bedrijf, Henrik Fisker, vertelde dat ze hiermee bezig zijn in het Verenigd Koninkrijk en dat de driemotorige aandrijflijn zorgt voor een 0-100 tijd van minder dan twee seconden. De complete onthulling is gepland voor augustus volgend jaar, om in de tweede helft van 2024 in productie te gaan. Een vierde model volgt in 2025, maar de bazen moeten het nog eens worden over het ontwerp en de positionering ervan.

Fisker belooft: “Het zal de geest hebben van een echte Britse sportwagen en een herdefiniëring van een luxe sportwagen van de toekomst. Het doel is om ’s werelds grootste actieradius te bereiken voor een productie-EV, gecombineerd met extreem hoge prestatieniveaus. Project Ronin zal een showcase zijn voor onze interne engineering, aandrijflijn en softwaremogelijkheden.”

Fisker is van plan om tussen nu en 2027 een miljoen EV’s op de weg te brengen en zal het bedrijf verder uitbreiden om na 2030 een bedrijf van een miljoen auto’s per jaar te worden.