3 veel gemaakte fouten tijdens het afvallen

Ben je aan de zoveelste afvalpoging begonnen en wil het maar niet vlotten? Wellicht loopt het spaak op een van deze drie oorzaken.

Onderhoud
Nieuwe hype: het scrubben van je scalp
Door Redactie
Onderhoud
niezen
De 6 mythes over verkoudheid
Door Arno Kantelberg

De kans is groot dat je tenminste één keer in je leven een poging hebt gedaan om af te vallen. De kans is evengroot dat je wat succes ervaarde, maar inmiddels weer bent teruggevallen.

Hoewel afvallen zo simpel is als meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt, zijn er honderden redenen te bedenken waarom het toch niet wil vlotten. De onderstaande 3 punten zijn veel voorkomende oorzaken van uitblijvend succes.

Je onderschat de hoeveelheid calorieën die je eet

Uit elk onderzoek blijkt keer op keer hetzelfde: mensen schatten het aantal calorieën dat ze op een dag eten, met foutmarges tot 50 procent in. Als je denkt dat je maar 1.500 calorieën op een dag eet, maar je eet er daadwerkelijk 2500, dan is de kans aannemelijk dat je niet afvalt. De meest secure oplossing is het tellen van je calorieën in een tel-app.

Bezwaard voelen om je bord niet leeg te eten

Wat je eet bepaalt niet of je afvalt, de hoeveelheid bepaalt dit wel. Wanneer je wil afvallen is het daarom zaak om minder calorieën te eten dan je verbrandt en dat betekent in veel gevallen dat je porties moet verkleinen (tenzij je alleen maar groenten eet, daar kun je zeecontainers vol van leegeten vanwege de lage hoeveelheid calorieën).

Je bord niet leegeten kan bezwaarlijk voelen, maar beschouw je afvalproces als een hoger doel en eet alleen de hoeveelheid calorieën dat past binnen je dagelijkse budget. Als dat betekent dat je je bord niet altijd leeg eet, dan is dat maar zo. Kleinere borden kopen kan ook helpen. Klinkt stom, is het niet. Kijk maar!

Denken dat cardio de oplossing is

De schepper, evolutie, het universum: wie of wat ons ook heeft gevormd zoals we zijn, moet een sadistisch karakter hebben. Het verbranden van calorieën is namelijk een enorme opgave, terwijl het eten van calorieën een peulenschil is.

Zo moet je drie uur stevig doorstappen (bijna snelwandelen) om 1.000 calorieën te verbranden. Diezelfde hoeveelheid calorieën kun je binnen 5 minuten naar binnen werken met een eenvoudige maaltijd van de McDonald’s. Met een Big Tasty (750 calorieën) en een klein frietje zonder saus (250 calorieën), ben je er al. Een maaltijd waar een volwassen persoon z’n hand niet voor omdraait.

Samengevat: you can’t outrun a bad diet. Als er een degelijke, pakkende Nederlandse versie zou bestaan van deze wijsheid zouden we die gebruiken, maar vooralsnog is deze Engelse variant allesomvattend.

Onderhoud
Nieuwe hype: het scrubben van je scalp
Door Redactie
Onderhoud
niezen
De 6 mythes over verkoudheid
Door Arno Kantelberg