Zalando, in 2008 in Berlijn opgericht, heeft onderzocht wat er door je hoofd gaat bij het online en offline kopen van kleding.
Zalando heeft ongeveer vijftig miljoen actieve klanten verdeeld over 25 markten, Aan het onderzoek namen 14.609 volwassenen uit Europa deel, waaronder Nederland. Ruim dertig procent van de deelnemers was man. Meer details over de samenstelling van de onderzoeksgroep vind je hieronder. Een andere coole actie van Zalando vind je hier.
Ontevredenheid in de fysieke winkel
Veel is er te doen over pashokjes. De specifieke klachten die Nederlandse respondenten hebben zijn onder meer een gebrek aan ruimte (45%), zich opgejaagd voelen (27%) of harde verlichting (25%).
Deze problemen worden internationaal genoemd, wat aangeeft dat traditionele pashokjes vaak niet voldoen aan de behoeften van de moderne consument. ‘Fitting Room Anxiety’ is de naam die psychologen en de media voor dit fenomeen hebben bedacht.
De ervaringen verschillen sterk. Terwijl bijvoorbeeld 29% van de respondenten in Nederland aangeeft dat ze het best prettig vinden om in het pashokje te zijn, denkt slechts 9% van de Denen er hetzelfde over.
Daarentegen geeft 23% van de Nederlandse respondenten aan gefrustreerd te raken in een paskamer, in Frankrijk is dat slechts 12% van de deelnemers aan het onderzoek.
Respondenten in Duitsland (37%) en het Verenigd Koninkrijk (39%) hechten veel waarde aan privacy en passen liever kleding thuis. In Nederland (42%) vinden mensen het juist belangrijk om rustig de tijd te nemen en te krijgen bij het passen van nieuwe items.
Online
Online zijn er weer andere frustraties. Uit het onderzoek blijkt ook dat 34% van de Nederlandse online shoppers onduidelijke of slechte maattabellen als een grote belemmering ziet bij het doen van aankopen. Mede omdat ze de bestelling daarna, al dan niet kosteloos, weer moeten retourneren.
Kleding die niet past zorgt ook voor negatieve gevoelens zoals onzekerheid (19%), frustratie (19%) en teleurstelling (16%) zowel online als in stenen winkels. Een whopping 46% van de respondenten geeft aan dat hun mentale gezondheid negatief wordt beïnvloed wanneer hun kleding niet goed past, en bijna een vijfde (19%) van de ondervraagde shoppers voelt zich hier altijd of vaak door geraakt – ‘wat is er mis met mij?’.
Virtuele paskamer
Natuurlijk houdt Zalando een dergelijk onderzoek niet zomaar. Het is bedoeld om de ontwikkeling van Zalando’s oplossingen voor maat en pasvorm te ondersteunen. Denk hierbij aan een Virtuele Paskamer, waar klanten verschillende maten van een item kunnen proberen op een 3D-avatar die hun lichaam representeert. Of de Lichaamsmetingtool, die maataanbevelingen geeft op basis van de unieke lichaamsafmetingen van een shopper.
Beide technologische oplossingen hebben tot doel om de online-stress van het vinden van de juiste maat te verminderen en zo bij te dragen een positieve en plezierige winkelervaring.
Meer kledingkoopadviezen vind je hier en hier.
Over het onderzoek
De totale steekproefomvang betrof 14.609 volwassenen. Het veldwerk werd uitgevoerd tussen 11 en 18 juni 2024. De enquête werd online uitgevoerd. De cijfers zijn gewogen en representatief voor alle volwassenen in Europa, en dus ook voor Nederland. Van de respondenten is 45% vrouw en 33% man. De overige zijn trans, non-binair of willen c.q. kunnen geen antwoord geven. Het onderzoek is uitgevoerd door YouGov in Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Zweden, Zwitserland, VK en Spanje.