G-STAR introduceert: denim met eh, ballen

Gisterenavond was de Concrete Store in Amsterdam het decor voor de langverwachte lancering van ‘Denim with Balls’, de grensverleggende capsule collectie van Walter Van Beirendonck voor het Nederlandse denim-merk G-STAR. Het werd een avond vol avant-gardistische denim, cutting-edge technieken en een onmiskenbare dosis humor, precies zoals je van Van Beirendonck mag verwachten.

Van Parijs naar Amsterdam: denim her-uitgevonden

De samenwerking tussen de Belgische modepionier en het Nederlandse G-STAR werd afgelopen juni onthuld op de catwalk tijdens Paris Fashion Week. Nu is die collectie eindelijk verkrijgbaar.

Van Beirendonck kreeg carte blanche en daagde de traditionele denimconstructie uit door zo min mogelijk stiksels te gebruiken. In plaats daarvan experimenteerde hij met lijm, tape en alternatieve constructies. Het resultaat? Een collectie die niet alleen esthetisch prikkelt, maar ook technisch intrigeert.

‘Waarom wordt kleding nog steeds genaaid, als er zoveel andere methodes te ontdekken zijn?

Met slogans als ‘Future Proof’ en ‘Stitch Less’ op 3D-gebreide tops en sweaters, en ontwerpen met geperste stippen en uitvergrote silhouetten, schudt Van Beirendonck het klassieke denim-DNA flink op. De Square Jeans, Wader Jeans en Future Proof Jacket behoren tot de highlights van de collectie, uitgevoerd in gold-level Cradle to Cradle Certified® denim; duurzaam én innovatief.

Walter voor de lens, Paul Kooiker achter de lens

Voor de campagne nam Van Beirendonck zelf plaats voor de camera van Paul Kooiker, de Nederlandse fotograaf die bekendstaat om zijn surrealistische en rauwe beeldtaal. Kooiker fotografeerde de ontwerper met een iPhone, wat zorgde voor een visueel spel tussen realiteit en modefantasie.

Antwerpse avant-garde ontmoet Dutch denim

Met ‘Denim with Balls’ voegt Van Beirendonck een nieuw hoofdstuk toe aan zijn indrukwekkende oeuvre. De ontwerper, die wereldwijd bekend werd als een van de Antwerpse Zes, staat al decennia aan de voorhoede van de mode-industrie. Zijn werk is een mix van grafische prints, onconventionele silhouetten en maatschappelijk commentaar, altijd doorspekt met speelse rebellie. Zijn samenwerking met G-STAR, een merk dat bekendstaat om zowel innovatie als eigenzinnigheid, is een logische samensmelting van twee vooruitstrevende visies.

Zegt Gwenda van Vliet, CBO van G-STAR: “Van Beirendonck is een van de meest invloedrijke ontwerpers van onze tijd. Zijn unieke visie en grenzeloze creativiteit sluiten perfect aan bij G-STAR’s drang naar innovatie.” 

***

De G-STAR x Walter Van Beirendonck capsule collectie bestaat uit 19 in gelimiteerde oplage uitgebrachte ontwerpen. Vanaf nu verkrijgbaar bij geselecteerde winkels en online. Prijzen variëren tussen €140 en €1.000.