Het geheim achter een sterke core

Het trainen van je sixpack? Je core of rompstabiliteit? Dit is hoe je te werk moet gaan.

Onderhoud
De gevolgen van alcohol
Hoe alcohol katers veroorzaakt
Door Redactie
Onderhoud
Dit kapsel staat elke man
Door Redactie

Iets dat eigenlijk het totale middengedeelte van je lichaam is. Hoe sterk is jouw core eigenlijk? En wat is de beste manier om die begeerlijke sixpack te krijgen?

De meeste mensen, zowel mannen als vrouwen, pakken graag nog altijd een buikspierkwartier mee in de sportschool. Wat neerkomt op een hoop situps, crunches enzovoorts. Dit gebeurt vaak aan het einde van een training, maar vraag jezelf eerst een paar dingen af. Waarom doe je het? Zijn deze oefeningen wel efficiënt?

Men wilt het liefst een sixpack creëren, zes mooie blokjes, maar betekent dit ook dat je stabiel en sterk bent in je core? Duik niet direct op de grond en ga buikspieroefeningen doen. Check deze volgorde en je komt tot een veel beter én sneller resultaat.

Volgorde training

Probeer eens je buik/core te trainen aan het begin van je training. Je moet het zo zien: dit gedeelte van je lichaam moet als fundament functioneren. Het is het gedeelte van het lichaam waar je rug op steunt en je onderlichaam aan vast zit. Je haalt hier je kracht vandaan. Je bouwt een huis ook vanuit het fundament en pas daarna ga je er omheen bouwen.

Doe hetzelfde met je core. Maak die sterker aan het begin, waardoor je overige spiergroepen meer kracht en effect halen uit dat sterke fundament.

Soort oefeningen

Sla de situps en crunches eens over. Het is een beweging die niet realistisch is om je buik sterker te maken, je wilt de binnenkant namelijk ook versterken. Stabiliteit krijgen.

Focus je meer op de volgende oefeningen:

  • Rechte plank
  • Side plank
  • Een plank waarbij je maatje je rustig aan alle kanten van je lichaam duwt zodat jij je nog stabieler moet maken.
  • Mountain climbers, killer voor je buik en je conditie.
  • Elastic bands, knoop een elastiek aan een paal ter hoogte van je schouders en houdt deze met twee handen en gestrekte armen voor je vast. Het elastiek wil je terug trekken, dus span continu je buik aan.
Belangrijk!!!

Vergeet niet dat als je oefeningen doet zoals squats, deadliften, jumps, sprinten en andere explosieve oefeningen, je continu je buik/core aan het trainen bent! Daarom zie je personal trainers en bewegingswetenschappers ook steeds minder focus leggen op alleen die klassieke situps en crunches.

Onderhoud
De gevolgen van alcohol
Hoe alcohol katers veroorzaakt
Door Redactie
Onderhoud
Dit kapsel staat elke man
Door Redactie