Gekleurde glazen zijn niet van deze eeuw. Al in vroeger tijden werd er mee geëxperimenteerd. De Romeinse keizer Nero zou de gladiatorengevechten met een smaragd voor zijn oog hebben gevolgd om het zonlicht te dempen.
De pilotenbril wordt echter beschouwd als de oerzonnebril. Die bril werd ontwikkeld omdat Amerikaanse piloten steeds hoger moesten vliegen en last kregen van hoofdpijn en misselijkheid, veroorzaakt door het harde licht tegen de helblauwe hemel – vandaar de modelnaam Ray-Ban, wat letterlijk ‘stralenblokkade’ betekent.
Hoewel ooit ontworpen voor piloten, werd de zonnebril al snel een typisch Hollywoodaccessoire. De associatie met roem leidde tot een nog grotere populariteit van de zonnebril in het algemeen. De zonnebril werd het ultieme coole accessoire. Zoals Jack Nicholson ooit zei: “With my sunglasses on, I’m Jack Nicholson. Without them, I’m fat and sixty.”
“With my sunglasses on, I’m Jack Nicholson. Without them, I’m fat and sixty”
Het verschil tussen een zonnebril en een gewone sterktebril: met een zonnebril ben je cool, met een sterktebril ben je een nerd. Maar er is een tussenvorm: de gewone bril met getinte glazen.
Op een bepaald moment is deze bril synoniem komen te staan met ouder wordende rockers, met U2’s Bono Vox of heavy metal-legende Ozzy Osbourne, twee oudere rockers die van hun getinte brillenglazen min of meer hun handelsmerk hebben gemaakt. Radio2-discjockey Jeroen van Inkel is ook een true believer van de getinte brillenglazen.
De vraag is waarom je zo’n bril zou dragen. Is het om de kraaiepootjes en wallen rondom de ogen te verbergen? Als dat de reden is, dan lukt dat slechts ten dele omdat de glazen doorzichtig zijn.
Is het om het felle licht van de flitslampen te filteren? Dan kun je beter een echte zonnebril dragen met goeie gepolariseerde glazen.
Hallo zon! Hallo nieuwe zonnebril!
Waarschijnlijk is de reden een esthetische: de ouder wordende rocker (of filmster) wil er nog graag cool uitzien. Dat is een nobel streven, maar het is wel een uitdaging voor de man van middelbare leeftijd.
Weet een man met grijze haren überhaupt wat cool is? Is dat niet iets wat juist niet door mannen van middelbare leeftijd wordt bepaald? En als zo’n oude rocker het meent te weten, worden dan niet onmiddellijk achter zijn rug om de regels verandert door de jonge hippe incrowd?
De reputatie van een accessoire of een kledingmerk wordt bepaald door de drager(s) ervan. Een merk kan hip worden omdat de juiste personen het dragen en als zodanig het imago van dat merk laden. Hetzelfde geldt voor een accessoire.
Omdat oudere rockers als Elton John en onze eigen Lee Towers de getinte bril dragen, kleeft er aan die bril het imago van oudemannenaccessoire. Daardoor is het effect dus tegenovergesteld van het streven. Je gaat er niet cooler uitzien, maar juist ouder, als een oude rocker. Ooit wordt dat ook vast hip, maar voorlopig nog even niet.
Weetje: Sommige contactlenzen zijn uitgerust met een UV-filter. Daarom zien ze er blauw uit als ze in het bakje liggen.