Dit is de geur van de seventies

Deze Amerikaanse geur was in de jaren zeventig een wereldwijde klapper. Het hele decennium was ermee doordrenkt. Ken je klassiekers deel 5: Aramis.

Onderhoud
Fitfluencers
Fitfluencers: een vloek of een zegen?
Door Redactie
Onderhoud
rode peper
Van pittig eten leef je langer 
Door Arno Kantelberg

Geuren voor mannen werden er in de jaren zestig nauwelijks gekocht. Het waren vooral aftershaves die aftrek vonden: dus geurwaters met een duidelijk doel, namelijk: je huid na het scheren te ontsmetten. Liefst met veel alcohol volgens de opvatting dat als het prikt en brandt, het spul zijn werk goed doet.

De Estée Lauder Company brengt hier als eerste verandering in. In 1964 presenteert het bedrijf Aramis. De inspiratie voor de naam kreeg de oprichtster ervan, Estée Lauder dus,  door het boek De Drie Musketiers van de Franse schrijver Alexandre Dumas. Aramis vormt samen met Athos en Porthos het befaamde trio dat kardinaal Richelieu met veel wapengekletter bijstaat bij intriges en in het oplossen van belangrijke kwesties.

De geur sloeg in als een bom en dat kwam doordat Miss Lauder (zie de foto hierboven) er meteen een hele verzorgingslijn aan koppelde – de allereerste specifiek gericht op de man.

Aramis werd zo populair in de jaren zestig en vooral de jaren zeventig, dat het binnen de Estée Lauder Company een aparte tak kreeg, waarin in de loop der jaren meerdere verzorgingslijnen (Aramis Lab Series) en geuren werden ondergebracht. Aramis Lab Series werd rond 2000 omgedoopt in Lab Series. De laatste jaren lijdt de lijn een kwakkelend bestaan, maar daar komt binnenkort verandering in.

Potente geurbom

Aramis – inmiddels ook wel Aramis Classic genoemd – is gemaakt door parfumeur Bernard Chant. Het is een krachtige, aardse en tegelijkertijd chique geur, die de toon zette in de jaren zeventig, Het hele decennium was doordrenkt met deze potente geurbom. Aramis bevat onder meer eikenmos, leer, veel hout en dat op een viriele seventies manier. In de loop der jaren zijn heel wat bekende gezichten ingehuurd om reclame te maken voor de geur, waaronder Cheers-acteur Ted Danson.

De geur is nog altijd te koop, maar de formule is in de loop der jaren vele malen aangepast. Helaas want dat heeft niet altijd goed uitgepakt.

Wat dan wél weer prettig is, dat je de geur, net als veel andere klassiekers uit de jaren zeventig, voor een heel zacht prijsje kunt verkrijgen. Het proberen waard.

Onderhoud
Fitfluencers
Fitfluencers: een vloek of een zegen?
Door Redactie
Onderhoud
rode peper
Van pittig eten leef je langer 
Door Arno Kantelberg