In 1994 kwam Issey Miyake, hieronder zie je de modeontwerper, met L’Eau d’Issey pour Homme, één van de meest opvallende mannengeuren van de jaren negentig. In het oog springend om twee redenen. Zo was de geur geïnspireerd op water. Best bijzonder voor een parfum, want water is – uiteraard – reukloos. En die andere reden was de mooie fles; een chic designobject voor op je badkamer. Hier lees je alles over deze klassieker.
Nu, dertig jaar later, brengt het mode- en geurhuis opnieuw een op de natuur geïnspireerde mannengeur uit.
Modeontwerper
Issey Miyake, hij overleed in 2022, stond bekend als een vooruitstrevende modeontwerper met een grote interesse in technologische innovatie.
Vooral in de jaren tachtig waren zijn ontwerpen wereldwijd een sensatie door de ruime silhouetten, de wijde pasvormen, het explosieve gebruik van kleur of juist het consistent doorvoeren van zwart, Samen met andere Japanse ontwerpers als Kenzo, Kansai Yamamoto. Yohji Yamamoto en Rei Kawakubo van Comme des Garçons zorgden de intellectuele collecties voor een Oriëntaalse shake-up van de westerse modewereld.
Zeewier
In de laatste jaren van zijn leven – Miyake overleed in 2022 – filosofeerde hij over een nieuw parfum dat opnieuw een element uit de natuur zou oproepen. Verschillende parfummakers werden uitgenodigd om een geurvoorstel te doen voor Le Sel d’Issey. Quentin Bisch was de winnaar. Zijn insteek – de link met water indachtig – was: een golf die een afdruk achterlaat in het zand. En dat leidde tot een geur met daarin zeewier, eikenmos, vetiver en cederhout.
De flacon is ontworpen door de Japanse kunstenaar Tokujin Yoshioka, een vriend van Miyake die eerder al accessoires en winkelinterieurs voor het merk tekende. Sympathiek: De fles bestaat voor twintig procent uit gerecycled glas en is navulbaar.
Le Sel d’Issey eau de toilette, Issey Miyake, vanaf 85 euro (50 ml.)