Maken kleren de (staats)vrouw?

De nieuwe Italiaanse premier Giorgia Meloni grijpt naar een vertrouwd pakkenmerk om statuur te genereren.

ROME, ITALY - NOVEMBER 10: Italian Prime Minister Giorgia Meloni and NATO Secretary Jens Stoltenberg shake hands before their meeting at Palazzo Chigi, on November 10, 2022 in Rome, Italy. Giorgia Meloni has repeatedly stressed her new government's unconditional support for NATO and for Western sanctions against Russia and military aid for Ukraine in its war against Moscow. (Photo by Antonio Masiello/Getty Images)
Stijl
WASHINGTON, DC - DECEMBER 04: Nancy Pelosi and Paul Pelosi attend the 45th Kennedy Center Honors ceremony at The Kennedy Center on December 04, 2022 in Washington, DC. (Photo by Paul Morigi/Getty Images)
Trotse rentrée van een geslagen man
Door Arno Kantelberg
Stijl
PARIS, FRANCE - JULY 01 : Carla Bruni, Naomi Campbell, Gianni Versace, Nadege and Linda Evangelista attend the Versace High Fashion Show at the Ritz Hotel on July 1,1992 in Paris, France. ( Photo by Foc Kan/Wireimage )
Ode aan de barokke 90s in Groningen
Door Arno Kantelberg

Kleren maken de man, zoals bekend. Maar maken kleren ook de vrouw?

Giorgia Meloni is de eerste vrouwelijke premier van Italië. Haar partij Frattelli d’Italia, de Broeders van Italië, won de recente verkiezingen. Meloni leidt een regering met twee andere rechtse partijen, Forza Italia van Sylvio Berlusconi en Lega Nord van Matteo Salvini.

Giorgia Meloni droeg in de aanloop naar de verkiezingen een ratjetoe aan kleren in de meest uiteenlopende kleuren: witte broeken, pastelkleurige T-shirts, roze jasjes, mintkleurige plooirokken en wat al niet meer. Het bracht haar misschien electoraal succes, maar niet een staatsvrouw-waardig imago. 

Na de gewonnen verkiezingen formeerde ze in razend tempo een nieuw kabinet (daar kan op het Binnenhof nog een puntje aan worden gezogen). In dat nieuwe kabinet is ook plaats voor Silvio Berlusconi, in wiens kabinet Meloni tussen 2008 en 2011 al eens functioneerde als minister van Jeugd.

Nu staat Meloni met haar nieuwe partij, de radicaal-rechtse Broeders van Italië, zelf aan het roer. 

Meloni heeft echter een opvallende transformatie ondergaan. In de dagen van de formatie van haar kabinet, kwam Meloni niet meer ten tonele in de huis-tuin-en-keuken-kleding uit de campagne. Die veelkleurige vrolijkheid heeft ze ingeruild voor donkere broekpakken van Armani.

Ze droeg het broekpak van Armani vorige week ook bij haar eerste ontmoeting met andere Europese leiders in Brussel, en bij haar ontvangst van NATO-topman Jens Stoltenberg, zoals te zien is op bovenstaande foto. Meloni draagt het zo vaak dat het inmiddels is uitgegroeid tot haar uniform.

Het mes snijdt aan twee kanten. Enerzijds wil Meloni het Italiaanse product promoten. Ze heeft niet voor niets een nieuw ministerie in het leven geroepen, het ministerie van Bedrijven en Made in Italy. 

Tegelijkertijd associeert Meloni zich middels zo’n power suit van Armani met de daadkracht die het pak uitstraalt. Het donkere Armani-pak staat synoniem aan de succesvolle zakenman. 

Zoals Hillary Clinton voor haar broekpakken naar Ralph Lauren greep en Angela Merkel naar Bettina Schoenbach, zo claimt Meloni de zakelijke allure van Armani.

Wat Giorgio Armani er zelf van vindt is niet bekend. Normaal gesproken plaatst Armani trots foto’s op bijvoorbeeld Instagram als beroemdheden in Armani gekleed gaan. Zoniet van Meloni, waarschijnlijk omdat het merk niet de vingers aan een politiek uitgesproken persoon wil branden. Er is ook nog geen commentaar opgetekend van het bedrijf. 

Stijl
WASHINGTON, DC - DECEMBER 04: Nancy Pelosi and Paul Pelosi attend the 45th Kennedy Center Honors ceremony at The Kennedy Center on December 04, 2022 in Washington, DC. (Photo by Paul Morigi/Getty Images)
Trotse rentrée van een geslagen man
Door Arno Kantelberg
Stijl
PARIS, FRANCE - JULY 01 : Carla Bruni, Naomi Campbell, Gianni Versace, Nadege and Linda Evangelista attend the Versace High Fashion Show at the Ritz Hotel on July 1,1992 in Paris, France. ( Photo by Foc Kan/Wireimage )
Ode aan de barokke 90s in Groningen
Door Arno Kantelberg