Sony’s Gran Turismo Sophy AI verslaat de beste coureurs

Gran Turismo 7 komt uit op 4 maart voor de PlayStation. Met een primeur: je kunt racen tegen een bovenmenselijke AI die bekendstaat als ‘GT Sophy’, een doorbraak in kunstmatige intelligentie.

Entertainment
Creatief met stofzuigen
Door Redactie
Entertainment
typhoon
Wat we kunnen leren van Typhoon
Door Arno Kantelberg

Bij ModMod realiseren we ons dat videogames allang geen ‘spelletjes’ meer zijn. Het is een industrie die groter is dan muziek, film en on-demand entertainment tezamen. Dus: zo nu en dan houden we je op de hoogte van waardig nieuws en dit is zo’n nieuwtje.

Gran Turismo 7, deel van de legendarische race-franchise, komt uit op 4 maart voor de PlayStation 4 en PlayStation 5. GT7-spelers kunnen zich – naast een nagenoeg fetisjistisch oog voor detail – verheugen op racen tegen een bovenmenselijke AI-concurrent die bekendstaat als ‘Gran Turismo Sophy’, dankzij een doorbraak in kunstmatige intelligentie.

GT Sophy is gemaakt door Sony AI in samenwerking met Gran Turismo-ontwikkelaar Polyphony Digital. De technologie is al vijf jaar in ontwikkeling en is getraind om te winnen van de beste coureurs. Iets dat tot nu toe nog niet was gelukt in een game.

Let wel: dit is absoluut iets anders dan je tegenstander op ‘Hard’ zetten. De kunstmatige intelligentie reageert en rijdt als een echt mens, en moest essentiële rijvaardigheden beheersen met behulp van deep learning. Dat is een mooi woord voor het proces van het herhalen en leren van talloze scenario’s totdat het beste resultaat is bereikt.

Slipstreamen

Niet alleen moet Sophy de dynamiek van auto’s, racelijnen en precisiemanoeuvres begrijpen, ook racetechnieken en beslissingsvaardigheden in een fractie van een seconde om met steeds veranderende situaties om te gaan. Dus kan het ook slipstreamen, crossover-passes doen en zelfs defensieve manoeuvres.

Hiroaki Kitano, CEO van Sony AI: “Gran Turismo Sophy is een belangrijke ontwikkeling in AI die niet alleen tot doel heeft beter te zijn dan menselijke spelers, maar om spelers een stimulerende tegenstander te bieden die de technieken en creativiteit van de spelers naar een hoger niveau kan tillen. Ook geloven we dat deze doorbraak nieuwe kansen biedt op gebieden zoals autonoom racen, autonoom rijden en robotica.”

Belangrijk om te weten is dat GT Sophy is getraind om te voldoen aan de regels van sportiviteit, zodat je niet van de baan wordt geramd en je racelijnen worden gerespecteerd. GT Sophy komt na de release van Gran Turismo 7 uit als download en is niet alleen een uitdaging, maar ook een manier om beter te worden als je de game speelt.

Kazunori Yamauchi, president van Polyphony Digital: “Het doel van Gran Turismo Sophy is uiteindelijk om mensen te entertainen. Dus stel je voor dat Sophy wordt gebruikt als een manier om menselijke spelers te pushen om sneller te worden, of om ze te helpen verschillende racebanen of nieuwe technieken te leren om sneller te zijn voor specifieke secties van circuits, en je krijgt een idee van wat Sony en Polyphony waarschijnlijk van plan zijn.

De verwachting is dat deze techniek ook in andere games zal worden gebruikt. Maar of we zelf ooit beter zullen worden in voetbal na een potje FIFA, dat zal lastig worden. Hieronder krijg je een blik achter de schermen van GT Sophy.

Entertainment
Creatief met stofzuigen
Door Redactie
Entertainment
typhoon
Wat we kunnen leren van Typhoon
Door Arno Kantelberg