Nostalgische en muzikale kijktip: The Greatest Night in Pop

Met The Greatest Night in Pop maken we een tripje terug in de tijd. Naar 28 januari 1985 om precies te zijn.

Entertainment
1990: Dutch writer and artist Jan Cremer and friend (Photo by BSR Agency/Gentle Look via Getty Images)
Nooit meer de flipstand
Door Arno Kantelberg
Entertainment
De meest bijzondere samples in de muziek – Deel 1...
Door Redactie

Toen nam een bizar grote groep superartiesten het bekende nummer We Are the World op. Het resultaat is een melancholische en soms ook geestige registratie.

Lionel Richie, Stevie Wonder, Bruce Springsteen, Michael Jackson, Bob Dylan, Tina Turner, Ray Charles, Billy Joel, Diana Ross, Cyndi Lauper, Paul Simon, Willie Nelson en nog vele anderen deden mee. En oh ja, superproducer Quincy Jones produceerde ‘m. De lijst van het sterrenensemble USA for Africa is net zo imposant als lang. Dit was een soort Real Madrid Galacticos-collectief. Het idee voor deze song kwam slechts een maandje of wat na dat eerdere imposante collectief: Band Aid, dat Do They Know It’s Christmas had ingezongen. De opbrengsten van We Are The World waren voor de bestrijding van de hongersnood in Ethiopië.

Taakverdeling

In The Greatest Night in Pop laat documentairemaker Bao Nguyen zien hoe We Are the World eigenlijk vorm krijgt en uiteindelijk tot stand komt. Harry Belafonte kwam met het idee en al snel deden Quincy Jones en Lionel Richie mee. Richie schreef als eerste de lyrics, gevolgd door Michael Jackson. Zodoende vond Jones dat Lionel Richie ook als eerste te horen moest zijn in het nummer. Omdat Jackson co-schrijver van de tekst was, mocht hij het eerste deel van het eerste refrein zingen. Arrangeur Tom Bahler kwam ook nog met een hilarische anekdote: “Omdat Michael Jackson het eerste deel van het refrein zong, vond Quincy Jones dat Diana Ross het tweede deel moest zingen. Dit omdat, volgens Jones, veel mensen dachten dat Jackson en Ross dezelfde persoon waren!”

Avondje muziekdocu’s kijken? Klik dan hier

Niet vlekkeloos

Dat het samenbrengen van zó veel talent een enorme klus is, blijkt wel uit de documentaire. In eerste instantie wilde Lionel Richie het nummer schrijven met Stevie Wonder, maar die nam zijn telefoon (toen waarschijnlijk nog een vaste lijn) niet op. Michael Jackson was wel thuis en zo beginnen ze met schrijven.

Uiteraard zit de documentaire vol met grappige anekdotes. Zo hangt Quincy Jones, voordat alle artiesten komen aanwaaien, bij de studio een bordje op waarop staat Check your ego at the door. Natuurlijk verloopt niet alles vlekkeloos. Bruce Springsteen is schor, Bob Dylan (die sowieso eigenlijk niet kan zingen) kan geen toon houden en Al Jarreau is dronken. Zangeres ­– en vooral de drummer van Prince – Sheila E. voelde zich ook flink gepiepeld. Ze was gevraagd om mee te doen en zou een stuk solo mogen zingen. Maar toen puntje bij paaltje kwam werd ze elke vijf minuten gevraagd of ze Prince niet even kon bellen zodat hij ook mee kon doen. En dat solo-stuk? Dat is er natuurlijk nooit van gekomen…

Bijna mislukt

On top of that had de documentaire had bijna niet gemaakt kunnen worden. Er waren heel veel behind the scenes-beelden, maar audio ontbrak. Regisseur Nguyen herinnerde zich echter dat er tijdens de opnames een journalist van het magazine Life aanwezig was. En die beste man, David Breslin, had zo ongeveer de hele dag zijn dictafoon mee laten lopen. En zo kwam het toch nog goed. The Greatest Night in Pop is nu te zien op Netflix.

Meer informatie vind je hier
Entertainment
1990: Dutch writer and artist Jan Cremer and friend (Photo by BSR Agency/Gentle Look via Getty Images)
Nooit meer de flipstand
Door Arno Kantelberg
Entertainment
De meest bijzondere samples in de muziek – Deel 1...
Door Redactie