Niks Black Friday. Gróene Vrijdag!

Past zo’n consumptie-stimulerend concept als Black Friday nog wel bij deze tijd? Deze merken vinden van niet.

markus spiske unsplash sale black friday

Black Friday is van oorsprong een Amerikaans initiatief. Het wordt gehouden op de dag na Thanksgiving Day, de nationale feestdag die op de vierde donderdag van november wordt gevierd. De meeste Amerikanen hebben de dag erna een vrije dag. Op die Zwarte Vrijdag kan er vervolgens flink geconsumeerd worden.

De Nederlandse equivalent van Thanksgiving Day zijn de Bid- en Dankdagen voor de Oogst die door sommige protestanten wordt gevierd, zij het op zeer beperkte schaal. Maar in Nederland nemen we de Amerikaanse culturele tradities blind over, dus ook Black Friday. 

28% van de nederlanders is van plan om op black friday inkopen te doen

Het aantal pintransacties op Black Friday neemt al een jaar of zes structureel toe. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat 28 procent van de Nederlanders van plan is om dit jaar inkopen te doen op Black Friday.

Uit datzelfde onderzoek van Motivaction kwam naar voren dat mensen van plan zijn om gemiddeld €274 uit te geven. Dat geld zal vooral besteed worden aan kleding, parfum en speelgoed.

Black Friday is feitelijk de kick off voor de sinterklaas- en kerstinkopen. Dat doen die bedrijven overigens soms op slinkse wijze. Coolblue werd al eens op de vingers getikt omdat de webwinkel kort voor Black Friday de prijs van een stofzuiger verhoogde van €179 naar €219, om die stofzuiger vervolgens op Black Friday met ‘hoge korting’ aan te bieden voor €159.

De laatste tijd klinken er steeds meer oprispingen tegen de nogal kapitalistisch ingestoken Zwarte Vrijdag. Uit onderzoek van de website acties.nl blijkt dat een op de drie consumenten zelfs een verbod wil op Black Friday.

In 2017 bedacht de Franse milieu-organisatie Envie een groene variant op Black Friday, om consumenten bewuster te maken van hun consumptiegedrag. Green Friday is een groeiende beweging geworden waar inmiddels meerdere bedrijven op inhaken. Webwinkels zoals die van het Spaanse veganistische sneakermerk Flamingo Life en Zweedse merken als Haglöfs en Asket zetten op 25 november hun webshop op zwart.

Hier kun je je aansluiten bij Green Friday.

De vanuit Utrecht opererende stichting Trees for All werkt samen met meer dan 160 merken om tijdens Green Friday bomen te planten als tegenwicht tegen Black Friday. De winkels waarmee Trees for All samenwerkt, zullen op Black Friday geen kortingen aanbieden oen iets terug doen voor de planeet door een eigen actie of campagne op te zetten en bomen te planten in het Green Friday Forest.

Het planten van bomen ziet Trees for All als een investering in een duurzame toekomst, tegelijkertijd wil de stichting consumenten bewuster maken van hun aankoop. Dit is een korte lijst van merken die zich op Black Friday van hun groenste kant willen laten zien:

// Mud Jeans

Het duurzame Nederlandse denimmerk Mud Jeans sluit vrijdag de webshop, maar verkoopt wel vintage jeans via een livestream. 

// Bever

In een aantal winkels van Bever kun je terecht voor een gratis kledingreparatie of voor gratis onderhoud van je schoenen.

// Ikea

Klanten van Ikea kunnen tijdens ‘Bring Back Friday’ oude Ikea-meubels inleveren tegen een tegoedbon. Het oude meubel wordt vervolgens verkocht in de koopjeshoek.

// Freitag

Op vrijdag 25 november kunnen klanten tassen ruilen in de winkels van Freitag. 

// Xandres

Het Belgische damesmodemerk Xandres sluit niet alleen de webshop en de winkels, het geeft consumenten ook de kans om kapotte kleding te laten repareren; tot en met 23 november kan die kleding naar de winkels worden gebracht. Op 25 november zal die kleding door het Xanders-team worden gefikst. 

// Susan Bijl

Dit Rotterdamse tassenmerk deed al niet mee aan Black Friday, maar gaat dit jaar nog een stap verder. De twee winkels van Susan Bijl in Rotterdam gaan deze vrijdag helemaal op slot. Het personeel van de winkels gaat ondertussen vrijwilligerswerk doen in de vrije natuur.

// Komrads

Het duurzame sneakermerk Komrad verkoopt op 25 november vuilniszakken en handschoenen in plaats van schoenen. Het idee erachter is dat consumenten vuil gaan rapen in plaats van kleding gaan kopen. Komrads werkt organiseert samen met de TrashPacker Foundation een clean-up. Kosten van de handschoenen en vuilniszak: €7,99.