In Nederland en Ibiza waren de HEARS-earsplugs dit jaar al veel te zien. Op Ibiza werkte HEARS samen met clubs als Ushuaia, de Pacha, beachclub Jondal en het Sonar festival. ‘Die clubs en festivals zaten bijna te wachten op ons product,’ zegt Bob Verlaat, die samen met Nick Nijhof en Youri Bottse het brein vormt achter dit product.
Verlaat: ’Er zijn natuurlijk meer oordoppen die effectief zijn en je gehoor beschermen bij luide muziek, maar die zijn op maat gemaakt en veel prijziger dan de onze. Of ze laten je niets meer van de muziek horen. Die van ons zijn zo ontworpen dat ze twintig decibel van het geluid dempen, maar je nog wel alle facetten van de muziek laten horen. De hoge tonen, de bassen, alles hoor je net zo helder en net zo rijk als wanneer je de oordoppen niet zou dragen, maar dan met een veilig volume voor je oren.’
De recensies van de HEARS-oordoppen onderschrijven dat. Vooral het feit dat het geluid nog steeds kraakhelder is, is een steeds terugkomende, positieve reactie. Het is ook de reden waarom DJ’s zoals Ryan Marciano en Sunnery James de earplugs van HEARS dragen tijdens hun sets.
Het feit dat de earplugs er zo cool uitzien, draagt uiteraard bij aan de populariteit. Bob: ‘Ja dat was de inzet vanaf dag één. Het uiteindelijke streven is dat HEARS-oordoppen worden gezien als een te gek mode-accessoire dat mensen altijd bij zich hebben, een beetje zoals een mooie zonnebril.’
‘ze dempen twintig decibel van het geluid, maar laten je nog wel alle facetten van de muziek horen’
Ruim twee jaar geleden werd het idee om mooie en echt effectieve earplugs te maken geboren. Verlaat: ‘Ze zijn uit een persoonlijke behoefte ontstaan. Gehoorschade en de gevolgen van te harde muziek, tinnitus met name, kwam steeds vaker in het nieuws. Wij zijn intense festival- en concertbezoekers, maar wij droegen ook geen bescherming als we naar feesten gingen waar keiharde muziek werd gedraaid. Bizar eigenlijk, want te vaak is de muziek echt veel te hard. Hoe vaak gebeurt het niet dat je na afloop van een concert nog suizende oren hebt? Dat is al het begin van gehoorschade. Toen we ons dat beseften, is het idee van HEARS geboren.’
Bob, Nick en Youri gingen niet over één nacht ijs. Ze startten een zoektocht naar de beste laboratoria in Europa en naar een ontwerper die de mooiste earplug ooit zou ontwerpen. Uiteindelijk vonden ze in Nederland specialisten die de gecompliceerde filtertechnologie ontwikkelden. Dat leidde tot een technologische hoogstandje: een filter dat in staat is om lawaai met twintig decibel te dempen zonder bepaalde tonen teniet te doen. Nick: ‘Toen we wisten dat dat mogelijk was, gingen we verder met de ontwikkeling want twintig decibel is voor de meeste mensen al een enorme stap ten opzichte van geen oordoppen.”’
Toen er ook een prachtig en modisch design lag, wisten Nick, Bob en Youri dat ze iets bijzonders hadden gecreëerd. De twee ondernemers – al sinds hun jeugd goede vrienden – wilden van meet af aan dat hun earplugs ook gecustomized konden worden. Nick: ‘Dat is wel een belangrijke marketing asset inderdaad. Mensen vinden het te gek om exclusieve drops te hebben, dus net even andere kleuren of een inscriptie. Je kunnen onderscheiden is belangrijk. Die van ons doen dat. Daarom gaan we voor die clubs op Ibiza ook speciale HEARS-oordoppen ontwerpen die laten zien dat je bij die en die club hoort.’
Het feit dat het luxe merk Saint Laurent onlangs interesse toonde in speciaal voor het Franse modehuis ontworpen HEARS-earplugs, geeft aan dat Bob, Nick en Youri het goed aanvoelden toen ze tweeëneenhalf jaar geleden aan dit jongensboekachtige avontuur begonnen.
Het goede doel
Mooie, effectieve earplugs maken, daar gaat het om. Maar HEARS wil ook een bijdrage leveren aan het fysieke welzijn van mensen, jongeren vooral, door aandacht te schenken aan de gevolgen van gehoorschade. Een deel van hun omzet schenkt HEARS daarom aan de Hearing Health Foundation dat zich inzet voor het voorkomen van gehoorschade.