Heat – De perfecte balans tussen stijl en realisme

Het is misschien wel de beste film van onze generatie of zelfs de beste film ooit gemaakt, maar één ding is zeker: het is de beste misdaadthriller. We hebben het over Michael Mann’s Heat.

Entertainment
Dit is de goorste plek in je keuken…
Door Redactie
Entertainment
house of marley platenspeler pick up elpee
Marley in the house
Door Arno Kantelberg

Toen we dan ook deze video-essay tegenkwamen over hoe Mann in Heat de perfecte mix wist te vinden tussen stijl en realisme, konden we niet anders dan de knap vertelde analyse van begin tot eind kijken. En het eerste wat we ons na het zien afvragen is of dit misschien het geheime recept van Mann is geweest om ervoor te zorgen dat de film nu, meer dan twee decennia na de release, er nog steeds niet gedateerd uitziet? Ben je net zo’n groot fan van de film als wij, bekijk dan zeker deze 7 minuten durende special.

Kijk, als we toch nerderig bezig zijn, dan gaan we nog dieper in op Mann’s meesterwerk. In de twee video’s hieronder analyseert Michael Mann zijn favoriete scène in twee clips uit de HBO Max-documentaireserie One Perfect Shot.

“Ik wilde dat het geweld net zo eng zou zijn als het in werkelijkheid zou kunnen zijn,” zegt Mann over het vuurgevecht in de straten van LA.

Nog even voor de volledigheid: In de film, uitgebracht in 1995, zien we Robert De Niro en Al Pacino als een carrièredief en een LAPD-detective die elkaar op de hielen zitten. Mann heeft sindsdien meegeschreven aan een roman die fungeert als zowel een prequel als een vervolg op de gebeurtenissen in de film, die onlangs is uitgegeven.

Wat One Perfect Shot betreft, de serie is gebaseerd op het gelijknamige Twitter-account en is gemaakt samen met filmmaker Ava DuVernay. Elke aflevering houdt in dat regisseurs hun favoriete shot ‘binnengaan’ en door de scène lopen in 360-graden momenten die kijkers in staat stellen deel te nemen.

Entertainment
Dit is de goorste plek in je keuken…
Door Redactie
Entertainment
house of marley platenspeler pick up elpee
Marley in the house
Door Arno Kantelberg