Kijk deze film, en krijg een beter ik

Het klinkt als een dertien-in-dozijn actiefilm, maar Hit Man is stiekem een wijze levensles.

Entertainment
1990: Dutch writer and artist Jan Cremer and friend (Photo by BSR Agency/Gentle Look via Getty Images)
Nooit meer de flipstand
Door Arno Kantelberg
Entertainment
De meest bijzondere samples in de muziek – Deel 1...
Door Redactie

Misschien had regisseur Richard Linklater een andere titel moeten bedenken. Met een titel als Hit Man verwacht je een film waarin Jason Statham afrekent met een aantal slechteriken die een oud omaatje hebben overreden. Niets is minder waar, wat we eigenlijk hadden kunnen weten gezien het overige werk van regisseur Linklater.

Het script van Hit Man, geschreven door Linklater en hoofdrolspeler Glen Powell, is gebaseerd op een verhaal uit 2001 in het maandblad Texas Monthly over Gary Johnson. Johnson was een nep-huurmoordenaar die feitelijk voor de politie van Houston werkte.

In de filmversie is Gary Johnson (gespeeld door Glen Powell) een zachtaardige filosofie-professor aan de universiteit van New Orleans. De professor rijdt in een Honda Civic waarmee zijn studenten hem plagen. Hij woont alleen in een huis met twee katten.

In zijn vrije tijd verricht Johnson technische klusjes voor de politie van New Orleans. Op een dag moet hij min of meer per ongeluk de rol van huurmoordenaar op zich nemen bij een undercoveroperatie. Daar blijkt hij tot ieders verrassing extreem goed in te zijn.

Gary verdiept zich steeds meer in zijn nieuwe bijbaan, totdat hij als ‘huurmoordenaar Ron’ een potentiële opdrachtgever ontmoet, een huisvrouw genaamd Madison (weergaloze rol van Adria Arjona). Vervolgens gebeurt er van alles, met plotwendingen die even hilarisch als origineel zijn.

Hit Man is een slapstick en romcom ineen, maar met een filosofische inslag. Onderhuids ontpopt de film zich tot een coming-of-age-verhaal voor Gary, wiens leven is gestagneerd (hij is gescheiden; zijn ex-vrouw is zwanger van haar nieuwe man). Niet dat Gary ongelukkig is, maar ergens onderweg is hij iets kwijt geraakt, misschien wel zichzelf.

De vraag die de professor aan zijn studenten stelt: kunnen we het ‘ik’ veranderen? Op een bepaald moment legt hij zijn studenten voor: “Wat als jouw ‘self’ een constructie, een illusie, een daad, een rol is die je elke dag speelt sinds je je kunt herinneren?”

De film brengt vervolgens – in de figuur van nerdy Gary die stoere Ron speelt/wordt – die filosofische vraag in de praktijk. Zonder al te veel over het einde te verklappen: de zoektocht van de professor wordt uiteindelijk beloond. All’s well that ends well. Gary’s self is vanzelf verbeterd.

Hit Man draait nu in de bioscoop, maar zal vanaf 7 juni door opdrachtgever Netflix worden gestreamd.

Entertainment
1990: Dutch writer and artist Jan Cremer and friend (Photo by BSR Agency/Gentle Look via Getty Images)
Nooit meer de flipstand
Door Arno Kantelberg
Entertainment
De meest bijzondere samples in de muziek – Deel 1...
Door Redactie