Verplichte kost voor elke horloge-nerd: deze Rolex bijbel

Als je jezelf een liefhebber van horloges noemt, dan heb of wil je ooit een Rolex. Punt. Voor al die mensen: de geüpdatete bijbel The Watch Book – Rolex.

Het boek is geschreven door Gisbert L. Brunner, horlogejournalist, -expert en -historicus die al tal van horlogeboeken en artikelen op zijn naam heeft staan. Hij heeft zich voor dit boek gefocust op één van de grootste spelers in de horlogebusiness: Rolex. Het merk dat door de jaren heen synoniem is geworden voor luxe en precisie.

Met als resultaat dat bijvoorbeeld Paul Newmans Rolex Daytona een paar jaar geleden werd geveild voor 17,8 miljoen dollar, er lange wachtlijsten zijn voor de huidige Daytona en de rest van de modellen een onmetelijke aantrekkingskracht blijven houden. 

Hans Wilsdorf

De verklaring voor deze ongoing populariteit is dat een Rolex meer is dan het hebben van een statement om je pols. Natuurlijk, de grootste leek ziet dat je iets moois draagt en dat straal je met een Rolex ook absoluut uit. Maar afgezien daarvan blijft het een feit dat je geen horloge kunt kopen met een grotere waardevastheid dan een Rolex, wat met name geldt voor de sportmodellen. 

Daarbij hebben de horloges een tijdloze stijl die niet veel andere merken bezitten en is de kwaliteit nagenoeg foutloos met een productie die compleet in-house gebeurt. The Watch Book – Rolex vertelt hoe die reputatie vanaf het moment van de oprichting in 1905 door Hans Wilsdorf is ontstaan. 

Brunner laat de meest notabele modellen zien, schrijft over technische vooruitgangen en schrijft over de origine van de bekendste modellen als de Submariner, Day-Date, Datejust en Daytona. Dat doet hij middels tekst en anekdotes, maar ook door fotografie. 

In totaal vind je in het 272 pagina’s tellende boek dat bijna twee kilo weegt, 360 waanzinnige kleuren- en 60 zwart/wit foto’s terug. Vaak zijn dit soort boeken een bijna fetisjistische aangelegenheid van paginalange uiteenzettingen over de minieme verschillende in referenties tussen 1963-1967, maar het mooie van dit Rolex-boek is dat het geschikt is voor zowel de gevorderde als de complete nieuwkomer. Dit is een complete encyclopedie zonder saai te zijn. 

Missers

Prettig ook dat het geen compleet halleluja-verhaal is geworden, omdat Brunner ook de ‘missers’ niet schuwt, zoals de ‘Tiger Lilly’ uit 2004. De overige 99 procent is overigens foutloos met onder meer de hiervoor genoemde Paul Newman Daytona en zeldzamer spul als foto’s van het eerste Yacht-Master prototype uit 1965. Voeg daarbij de esthetisch verantwoorde looks en dit is perfect ‘koffietafelboek-materiaal’.

The Watch Book Rolex kost €55.