Is de nieuwe DeLorean een… Hyundai?

Een paar decennia geleden was Hyundai’s reputatie als autofabrikant… niet geweldig. Inmiddels doet het Zuid-Koreaanse merk het goed, vooral met de elektrische Ioniq 5 en ook op waterstofgebied maken ze grote stappen. Daarnaast hebben ze ook een aantal gedurfde concepten.

Hun meest verbluffende en indrukwekkende conceptauto tot nu toe en hij geeft ons ongegeneerde DeLorean vibes. Hyundai kwam vorige maand nog met de productieversie van de Ioniq 6 EV sedan en heeft met de N Vision 74 een sneak peek gegeven van de emissievrije toekomst van zijn high-performance N-submerk.

De coupé heeft een retro-futuristisch hoekig ontwerp dat doet denken aan de Back to the Future-mobiel van DMC, maar in realiteit is het ontwerp geïnspireerd op de 1974 Pony Coupe-concept van Hyundai. Die auto, net als de DeLorean, werd opgetekend door de legendarische ontwerppionier Giorgetto Giugiaro. Vandaar de gelijkenis.

B-Stijl

De N Vision 74 leent het basisprofiel van het Pony en bootst zijn unieke B-stijl bijna exact na, terwijl de rest van het ontwerp subtiel wordt gemoderniseerd. De moderniteit van het nieuwe concept wordt versterkt door de futuristische Parametric Pixel-verlichting en een enorme achtervleugel, samen met een op de bestuurder gerichte cockpit die zowel vooruitstrevend als retro aanvoelt dankzij de combinatie van een digitaal cluster en analoge knoppen.

De N Vision 74 werd vanuit technologisch oogpunt geïnspireerd door Hyundai’s waterstofaangedreven N 2025 Vision Gran Turismo-concept uit 2015. Het nieuwe concept combineert een waterstofbrandstofcel met een paar elektromotoren aan de achterkant, waardoor een waterstofhybride EV-systeem ontstaat en maakt het mogelijk om beide voedingssystemen te gebruiken als de situatie dit vereist.

Track Ready

De twee elektromotoren produceren 500 kW (670 pk) en 900 Nm koppel (664 lb-ft), terwijl ze het concept een topsnelheid van meer dan 400 km/u en een bereik van meer dan 600 kilometer bieden. Naast de N Vision 74 werd een ander indrukwekkend (zij het minder gedurfd) concept onthuld in de RN22e. Gebaseerd op de IONIQ 6, biedt de track-ready sedan een glimp van de aankomende prestatie-EV van Hyundai N met verbeterde handling, remmen en aerodynamica, samen met een volledig elektrische aandrijflijn die 617 pk en 546 lb-ft koppel levert.

Zowel de N Vision 74 als de RN22e zijn wat Hyundai ‘Rolling Labs’ noemt, wat betekent dat de resultaten van hun praktijktests zullen worden gebruikt om toekomstige Hyundai-modellen te creëren.