Succession’s Brian Cox praat je bij over het nieuwe én laatste seizoen

Aanstaande maandag start het vierde en laatste seizoen van HBO’s Succession. ModMod sprak met Logan Roy himself, hoofdrolspeler Brian Cox.

Entertainment
De Meester van ons Allen – Cristóbal Ba...
Door Jorrit Niels
Entertainment
Wat is echt?
Door Arno Kantelberg

Op 27 maart start het vierde en laatste seizoen van Succession op HBO Max. We hebben de eerste aflevering al kunnen zien en de dialogen zijn scherper dan ooit. De familiedynamiek is ongeëvenaard en als het zo doorgaat mag het zich met recht tussen de beste series van de 21ste eeuw scharen.

Logan Roy (Brian Cox) en zijn kinderen doen alles wat nodig is om als beste uit de bus te komen in de verkoop van Waystar Royco. Helaas voor Logan – maar niet voor ons fans – zijn z’n kinderen Kendall (Jeremy Strong), Shiv (Sarah Snook) en Roman (Kieran Culkin) nog altijd hongerig. Zeker nadat hun opstand aan het einde van het derde seizoen werd verijdeld. Verwacht dus veel existentiële angst en verdeeldheid in de familie. Kort door de bocht: het wordt één groot messengevecht.

Wat volgt is een bedwelmende mix van gemene komedie en King Lear-achtige tragedies. De Roys zijn totaal niet sympathiek. Een kleinzielig, ijdel en hebzuchtig stel. Maar ook ongelooflijk fascinerend. ModMod sprak met Brian Cox over het laatste seizoen, de psychologie achter Logan Roy en die inmiddels legendarische twee woorden: ‘fuck off’. Een langere versie van het interview lees je in de tweede print-editie van ModMod.

HBO/Colin Hutton

Toen we Logan Roy voor het laatst zagen, aan het einde van seizoen drie, is hij echt klaar om de controle uit handen te geven en Waystar Royco te verkopen aan GoJo-CEO Lukas Matsson (Alexander Skarsgård)?
“Ik denk dat het punt is: hij is op zoek naar een opvolger. Hij heeft gekeken naar zijn kinderen, hij wilde echt dat zijn eigen familie het stokje zou overnemen. Dat is dan ook zijn achilleshiel. Hij houdt van zijn kinderen. Als hij niet van zijn kinderen hield, zou hij een veel vrijer man zijn. Maar hij houdt van ze, maar ze zijn voortdurend overmoedig en teleurstellend.”

Hoe speelt Logans eigen persoonlijkheid daarin mee?
“Natuurlijk heeft hij een temperament. En hij heeft een gevoel van absolutisme. Hij is ook misantropisch. Hij is misantropisch geworden omdat hij, denk ik, een misbruikt kind is. Dus in zekere zin is hij niet in staat om op de juiste manier te functioneren.”

Door zijn kindertijd, denk je?
“Er is een diepe woede in hem door problemen uit zijn kindertijd en alles wat in zijn leven onopgelost is gebleven. Dat is ook de motiverende kracht voor wie hij is. Ik denk dat hij zich heel, heel erg in de steek gelaten voelt. Gedurende de hele serie hebben we littekens op zijn rug gezien, we hebben hints gekregen van wat er aan de hand is. Het is het genie van maker Jesse Armstrong dat dit altijd heel subtiel in beeld is gebracht. Het is aan ons om die elementen in te vullen, om dat als het ware te creëren in een fictieve wereld.”

Logan is daarmee erg intimiderend voor z’n omgeving. Merk je dat je dat effect ook op de andere acteurs hebt?
(lacht) “Nee, omdat ze me kennen als de idioot die ik ben! Ik intimideer niemand. Ik wil gewoon dat ze allemaal hun werk doen. Dat is iets dat veel Amerikaanse acteurs niet begrijpen. Ze zijn zo druk bezig met het doorgronden van hun karakter, en dat doen ze vaak briljant, maar er is ook nog iets als de harmonie van de groep. De harmonie van de mensen die de show maken. En die harmonie is net zo belangrijk als je eigen prestaties.”

Waarom is het aantrekkelijker om de controle aan Matsson te geven dan aan één van zijn kinderen?
“Bij deze kinderen is het gevoel dat ze er recht op hebben zo groot. Té groot. En ik denk dat Logan Matsson ziet als iemand die hij vroeger was, Logan als een jonge man. Hij voelt dat het bedrijf veilig is in zijn handen. Hij heeft altijd gedacht dat het zijn kinderen zouden zijn. Dat is wat hij wilde. Maar geen van de kinderen is in staat geweest om naar de voorgrond te treden.”

Dus moest hij samenwerken met Tom Wambsgans (Matthew Macfadyen), die zich op het hoogtepunt van de vorige serie tegen Shiv (Sarah Snook) keerde, zijn eigen vrouw…
“Logan was getuige van Tom’s misbruik door Shiv. En hij was getuige van het resultaat van dat misbruik. Tom was een plattelandsjongen. Een eenvoudige jongen uit Minnesota die naar New York kwam en het bedrijf, maar ook een beetje vermoeiend was. Toch waren er ook momenten dat Tom voor Logan zorgde. Niemand heeft ooit voor Logan gezorgd. Maar hij wel. Tom toonde die zorg en aandacht. Dat bleef hangen bij Logan.”

HBO/Colin Hutton

Ik denk niet dat veel kijkers Tom hadden gezien als een mogelijke toekomstige baas…
“In zekere zin zag Logan Tom als een mogelijke toekomst, maar hij wilde hem überhaupt de waardering geven die hij verdiende. Het is een lange weg geweest, maar eindelijk is het kwartje gevallen. En als de kinderen zich zo misdragen, heeft hij een bondgenoot binnen het gezin nodig. Hij realiseert zich dat die ene persoon een lijdensweg doormaakt, al uit zich dat niet op die manier – omdat Tom er zo afstandelijk over kan doen. Vooral in die ingewikkelde relatie die hij heeft met het personage van Nicholas Braun: Greg.”

Welke veranderingen heeft deze show in je leven teweeggebracht?
“Enorme veranderingen. In de eerste plaats omdat Logan Roy zo’n formidabel personage is. Hoe ouder ik word als acteur, zit het ‘m er meer in wat er niet gezegd wordt, dan wat er wel wordt gezegd. Dus ik denk dat Logan in veel opzichten nog steeds een mysterieus personage is, ook al is hij grof en bloederig en al die dingen. Er is nog steeds iets mysterieus aan Logan, er is nog steeds een geheim dat onder de oppervlakte zweeft.”

Was het einde logische voor je na dit vierde seizoen?
“Amerikaanse series hebben vaak de neiging om tot ver na hun houdbaarheidsdatum door te gaan. Godzijdank gaat dat niet met ons gebeuren. Ik zou het moeilijk vinden om de komende 10 jaar ‘fuck off‘ tegen mensen te zeggen, hoewel het het aardig is om dit te mogen zeggen op straat. Ik kan echt zeggen hoe ik me voel tegen fans… Ik denk dat dit het juiste moment is om er een einde aan te maken als het gaat om de strijd over de opvolging. Een vijfde seizoen had het gevaar dat de urgentie zou vervagen. Dat zou eeuwig zonde zijn geweest. Een serie die zo goed geschreven is als deze, verdient het om op z’n hoogtepunt te stoppen.”

Succession seizoen vier start op 27 maart bij HBO Max. De eerste drie seizoenen stream je daar ook.

Entertainment
De Meester van ons Allen – Cristóbal Ba...
Door Jorrit Niels
Entertainment
Wat is echt?
Door Arno Kantelberg