De ‘onder de radar’ geheimen van ADE en daarbuiten

Weten wie de moeite waard is tijdens ADE? Luister dan naar deze man.

Fake it till you make it, voor Tim Sweeney was dat het kernwoord toen hij in de herfst van 1999 startte met Beats in Space op de New Yorkse radiozender WNYU. Lang voordat de show exclusieve mixen van elektronische muziekkoningen presenteerde, was Sweeney een eerstejaarsstudent op New York University met een tijdslot van 01:00-04:00 uur op WNYU, op het inmiddels verdwenen AM-signaal. “Het werd eigenlijk alleen uitgezonden naar de slaapzalen”, vertelt Sweeney. “Ik vertelde mensen niet dat ik op AM te horen was, in principe… Ik zei gewoon tegen gasten dat ze op de radio konden komen, en daar hapten ze op!

Bijna 25 jaar later hou je het niet vol op bluf met een wekelijkse uitzending. Beats in Space op WNYU groeide uit tot een plek waar je het beste hoorde van techno, house en ambient tot de uiterste grenzen van experimenteel. Voor de dj’s en producers die deze genres definieerden, werd optreden in de show een vaste waarde.

De vroege visie voor Beats in Space werd sterk beïnvloed door de Britse piratenradioscene van de jaren 90. Sweeney: “Mijn broer bracht deze tapes mee uit Londen en ik luisterde er de hele tijd naar. Ik dacht, waarom is dit hier in de VS niet op de radio?”

Inmiddels is Sweeney met Beats in Space te vinden op Apple Music 1. Nog steeds hoor je er de grootste namen uit de elektronische muziek of aanstormende talenten die een exclusieve mix van een uur voor de show verzorgen, na een set van een uur van Sweeney zelf. “Ik wil proberen muziek te vinden die mensen raakt”, zegt hij. “Hoe kan ik dit spul waar ik van hou meenemen en meer mensen vinden die zeggen: ‘Kijk, dit is geweldig. Ik wil dat je dit hoort.’ Ik vind het geweldig om mensen met iets nieuws in aanraking te brengen.”

Beats in Space luister je elke maandag live om 22:00 uur in New York en dinsdag om 04:00 uur in Amsterdam op Apple Music 1. Ook is hij op 17 oktober aanstaande in Amsterdam voor het Amsterdam Dance Event om live een uitzending op te nemen in de Beats in Space pop-up (16:30 – 18:00), met speciale gasten als Benny Rodrigues en Kamma & Masalo.

Waar kijk je het meest naar uit in Amsterdam?
“Als ik ergens ter wereld naartoe reis, denk ik als eerste aan vrienden die ik kan ontmoeten. Amsterdam tijdens ADE is als een grote familiereünie – vrienden van over de hele wereld ontmoeten elkaar in één stad. Het wordt een week van late nachten met veel geschreeuw over het leven in iemands oor, diners in restaurants aan de grachten, graven in de kratten van lokale platenzaken en natuurlijk clubben. Het wordt leuk.”

Hoe verhoudt ADE zich tot andere evenementen wereldwijd?
“Voor mij is ADE hét evenement van het jaar geworden. Het is waar de hele elektronische muziekgemeenschap samenkomt. Begin jaren 2000 was de Winter Music Conference in Miami the place to be, maar na verloop van tijd is dat geleidelijk aan minder geworden. Ik ben eerlijk gezegd een beetje jaloers dat New York niets heeft als ADE. Het Movement Festival in Detroit kan soms een beetje een ADE-gevoel geven, omdat er in elke club in de stad zoveel feesten zijn, maar het is niet op dezelfde schaal en met dezelfde intensiteit als ADE.”

Hoe kijk je persoonlijk naar ADE?
“Ik vind het interessant dat ADE een grote mix van veteranen uit de industrie en nieuwkomers heeft. Het is leuk om uit te gaan en nieuwe DJ’s te horen spelen, maar ook om te zien wat sommige van mijn helden doen. Ik had onlangs een Nederlandse DJ in de radioshow, Carista, die vertelde hoe ADE één van die evenementen is die de lat echt hoger legt voor alle Nederlandse DJ’s. Ze weten dat ze die week hun beste beentje voor moeten zetten, omdat iedereen in de stad is en luistert.”

Op welke manieren heb je het elektronische muzieklandschap in de loop der jaren zien veranderen?
“In de loop der jaren heb ik een opmerkelijke evolutie in het elektronische muzieklandschap gezien, vooral in de manier waarop we muziek ervaren en consumeren. Toen ik begon, waren radio en clubs de belangrijkste toegangspoorten. Mijn show, Beats In Space, begon als een radioprogramma op de universiteit en het was één van de weinige manieren waarop mensen nieuwe elektronische muziek konden ontdekken. Clubs waren de hartslag van de scene, een plek waar je de muziek echt kon voelen en contact kon maken met anderen. Naarmate de tijd vorderde, begonnen festivals een grotere rol te spelen, zoals Movement in Detroit en natuurlijk ADE in Amsterdam.”

Op een schaal die clubs niet kunnen evenaren.
“Precies, deze festivals creëerden gemeenschappelijke ervaringen op een schaal wat clubs niet lukt. Ze duwden een wereldwijde gemeenschap vooruit met elektronische muziek, maar je kon zien dat kleinere lokale clubs een klap kregen omdat ze niet de gigantische line-ups van deze festivals hadden. Toen had je de digitale revolutie met streamingplatforms zoals Apple Music. Toegang tot muziek werd gedemocratiseerd. Deze verschuiving veranderde de manier waarop mensen muziek ontdekken en ermee omgaan. Nu lijken we een nieuw tijdperk van spatial audio en meeslepende technologieën in te gaan. Het verandert de luisterervaring door diepte en dimensie aan geluid toe te voegen. Apple Music omarmt dit en probeert echt dingen verder te brengen. Voor DJ’s is het leuk, omdat het de luisteraar dichter bij het gevoel kan brengen dat je op een live-locatie bent, zelfs als ze thuis alleen maar een koptelefoon gebruiken.”

Wat heeft Beats in Space je gebracht?
“Beats In Space begon in 1999 als een radioshow op de universiteit, en ik had nooit gedacht dat ik er 25 jaar later nog steeds over zou praten. Sterker nog, ik had nooit gedacht dat ik zou uitzenden op een gigantisch platform als Apple Music. Ze hebben DJ-mixen en de cultuur ervan echt omarmd. Ik benader de show nog steeds op dezelfde manier, zelfs na al die jaren. Ik wil er elke week plezier in hebben, ik wil meer leren over nieuwe en oude muziek en ik wil andere DJ’s hun favoriete muziek horen spelen.”

Je hebt een indrukwekkende geschiedenis met Beats in Space, welk moment is je door de jaren heen bijgebleven?
“Ik ben er trots op dat Beats in Space het veranderende muzieklandschap en de artiesten die het de afgelopen 25 jaar vormgaven, heeft kunnen vastleggen. Het is niet het makkelijkste om over te praten, maar na zoveel jaren op de radio zijn we een aantal ongelooflijke artiesten verloren wiens muziek veel voor mij en de radioshow betekende. Het is dubbel om de herinnering aan artiesten als Andrew Weatherall en Silent Servant in onze studio te hebben. Het zijn twee artiesten die grenzen verlegden en ik wil hun nalatenschap eren en mensen helpen verbinden door middel van betekenisvolle muziek.”

Wat vind je, met jouw ervaring, nog steeds zo spannend aan elektronische muziek?
“Het is nog steeds leuk om elke week naar nieuwe muziek te luisteren. Proberen die pareltjes te vinden uit de honderden releases en luisteraars ertoe te brengen die pareltjes te verbinden met oudere favorieten. Dat is nog steeds opwindend. Er is absoluut veel meer muziek die elke week uitkomt, omdat het nu zoveel makkelijker is om muziek uit te brengen. Dat kan ook een enorme hoofdpijn geven als ik naar honderden releases luister en de kwaliteit niet hoog genoeg is. Maar het is leuk om nieuw talent en nieuwe ideeën te vinden. De community is ook wereldwijd geworden. Iemand in Tokio kent dezelfde nummers als iemand in São Paulo of Parijs.”

Als je kijkt naar Nederland, welke namen in de muziekwereld maken indruk op je en waarom?
“Er is zoveel talent uit Nederland! Natuurlijk moet ik Young Marco noemen. Hij is een constante in de radioshow en zijn DJ-optredens en producties worden steeds grootser. Hij is volgende maand te gast in de radioshow. Kamma & Masalo maken nu indruk met verfrissende house- en discogeluiden. Ik ben dol op hun compilatie Brighter Days op Rush Hour Records. En ik mag Benny Rodrigues niet vergeten! Eén van de hardst werkende DJ’s in Nederland en één van mijn favorieten vanwege zijn veelzijdigheid en selecties. Trouwens, ik ga Kamma & Masalo en Benny Rodrigues opnemen in de Beats In Space ADE pop-up op donderdag 17 oktober!”

En zie je hier of internationaal nieuwe talenten, waar we nog niet van gehoord hebben?
“Er zijn zoveel mensen die meer aandacht verdienen. Ik hou van alle muziek die Oceanic vanuit Rotterdam maakt. Hij duwt dingen absoluut in een nieuwe richting. In Duitsland is er Sam Goku die muziek maakt die altijd mijn aandacht trekt. Ook een recente gast in de radioshow, Olive T, die vroeger in New York woonde maar nu in Zwitserland woont, blijft steeds betere EP’s maken en ik ben benieuwd welke kant ze op gaat.”

Is er een muziekstuk of een persoon die jou het meest heeft weten te beïnvloeden als professional in deze industrie?
“Iemand die een grote invloed op mij heeft gehad is Tim Goldsworthy. Samenwerken met hem in de begindagen van DFA Records was een cruciaal moment in mijn carrière. Het was inspirerend om zijn aandacht voor details in de studio te zien, maar ook hoe open-minded hij was voor alle soorten muziek. Elke keer met hem in de studio zorgde voor nieuwe ideeën in de radioshow. Krautrock, disco, Chicago house, Detroit techno, post-punkmuziek – het voelde alsof bijna alles gebruikt kon worden als inspiratie voor de volgende plaat die hij produceerde.”