IWC Schaffhausen opent opnieuw haar deuren in de Amsterdamse P.C. Hoofstraat, zij het iets verderop. Op nummer 132-134 vind je de enorme flagship boutique van het Zwitserse horlogemerk.
Een walhalla als je ook maar iets hebt met horloges. Bijzonder is ook dat de (kostbare) modellen hier niet panisch achter slot en grendel zijn bewaard, maar in open displays met daaronder een interactieve balk. Ofwel een scherm met touchscreen, waar je modellen kunt vergelijken en bekijken in verschillende samenstellingen.
Hands-on
“Functionele techniek en puur design vormen de kern van IWC Schaffhausen,” vertelt IWC’s Creative Director Christian Knoop. “De boutique in Amsterdam is één van de eerste locaties wereldwijd die ons nieuwe interieurconcept introduceert, waardoor een unieke beleving ontstaat. We nodigen klanten uit om onze collecties hands-on te ontdekken en diep in te gaan op onze technische expertise in uurwerken, complicaties en geavanceerde materialen.”
Amsterdam is één van de eerste steden waar IWC haar boutique 2.0 introduceert. De vijfde om precies te zijn, na Zürich, Dubai, Shanghai en Beverly Hills.
Naast twee uitnodigende lounges om je keuze te finaliseren (één met open haard) is er ook nog een Big Pilot Bar, al waren wij vooral afgeleid door de Engineering Wall. Deze geeft op een begrijpelijke en interactieve manier het technische verleden weer van IWC, net zoals de moderne expertise. Stap voor stap zie je hier een proces van keramiek tot horlogekast, maar ook van materialen als titanium, IWC’s eigen Ceratanium en uiteraard staal.
Qua uurwerken zie je een aantal zogenaamde ‘exploded views’, gevat in acryl, om je nog eens te laten beseffen hoeveel minuscule onderdelen nodig zijn om een mechanisch horloge aan te drijven. Grote modellen van het legendarische automatische Pellaton-opwindsysteem of IWC’s dubbele maanfase-weergave leggen de werking uit. Zelfs voor ons soms nog wel eens handig als opfrisser.
The Origins of Time
Pal daarnaast vind je de Strap Studio waar je verschillende horlogebanden kunt uitproberen en ter plekke kunt laten bevestigen en personaliseren. Bekijk ook vooral leeralternatieven van TimberTex (op papier gebaseerd) en MiraTex (van planten en mineralen).
Op de eerste etage is een vergaderruimte, maar ook een perfecte plek voor watchmaking classes en een atelier voor horlogemakers. Bijzonder én exclusief voor Amsterdam is de installatie The Origins of Time. Een interactieve watersimulatie om de waterverbinding tussen Amsterdam en Schaffhausen voor te stellen.
Water is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met onze hoofdstad, maar Schaffhausen – waar IWC ruim 150 jaar geleden is opgericht – ligt aan de oevers van de Rijn. Destijds werd de fabriek overigens rechtstreeks aangedreven door de stroming van de rivier.
Christian Knoop leidde ons op de dag van de opening rond in de boutique, maar we bevragen ‘m ook direct even over zijn werk en passie: design. Als industrieel ontwerper werkte hij bij verschillende bureau’s en ook nog bijna twee jaar in Nederland waar hij Senior Design Manager was bij Philips Design. Sinds 2008 is hij verbonden aan IWC Schaffhausen als Creative Director.
De boutique is onderdeel van een heel nieuw concept, waaruit ontstond die behoefte?
“Door altijd na te blijven denken over hoe we IWC kunnen behouden als een modern en relevant merk. Daarvoor is constante vernieuwing nodig. Ook al zijn we 150 jaar oud, dat is nooit anders geweest. Elke generatie, management of designers, was bezig om het merk te veranderen. En een balans te vinden tussen het DNA – de geschiedenis – en de toekomst.”
Kun je dat concreet maken?
Met name de afgelopen jaren hebben we sterk geïnvesteerd in de vernieuwing van ons productportfolio, maar ook de verandering van onze, zoals dat heet, corporate identity. Dus de uitstraling van het merk. Daarin wil ik niet alleen zichtbaar zijn, ik wil ook dat je in één oogopslag ziet dat iets ‘onmiskenbaar IWC is’. Dat is een mix van engineering & design. Wat we vertalen in al onze visuele uitingen, de architectuur hier in de boutique en natuurlijk in onze horloges.”
‘Design is voor mij geen professie, maar een houding’
Hoe vertaal je dit, voelbaar, naar iets als een boutique?
“Neem de engineering kant, we hebben in de boutique een engineering wall waar mensen in het echt kunnen zien waar onze materialen en componenten vandaan komen en hoe zich dat uitdrukt in een horloge. Dus hoe we met keramiek of titanium werken en hoe zich dat uit in de mechaniek. En daarbij willen we dat de boutique een open gevoel geeft. Dus geen gesloten etalages, een zeldzaamheid in deze straat. Het moest ook meer zijn dan maar een veredeld service point, maar een plek waar je je welkom voelt en gelijkgestemden ontmoet. De ruimte waar we hier zitten werkt als vergaderruimte, maar ik kan niet wachten tot hier watchmaking classes worden gegeven of dat je onze horlogemakers achter glas ziet werken in het atelier. Waar je leert over het ambacht of dat je ziet hoe ze aan jouw horloge werken, mocht dat nodig zijn.” (lachend)
Van de boutique naar jou als persoon. Wie of wat inspireert jou bij je werk als Creative Director?
“Ik heb een achtergrond als een traditioneel industrieel ontwerper. Dus ik vind mijn inspiratie bij architecten of industriële ontwerpers als Mies van der Rohe of Dieter Rams. Als je dit vraagt aan ontwerpers, hoor je ook vaak kunst of mode. Ik denk dat het anders ligt. Als een echte ontwerper kijk je simpelweg met andere ogen naar de wereld. Soms krijg ik inspiratie van de meest gekke dingen, neem een object op een of andere antiekmarkt. Ik denk dat ik gewoon een andere visuele sensibiliteit heb. Net zoals een muzikant op een hele andere manier geluid tot zich neemt. Of een chef met smaak en bepaalde geuren.”
Wat is een onmiskenbare kwaliteit die je niet mag missen als ontwerper?
“Aan de ene kant moet je iemand zijn die goed vormen kan lezen. Die heel snel begrijpt waar het karakter en DNA van een product vandaan komen, maar dat je aan de andere kant ook blijft doordenken. Dat je nooit tevreden bent met de status quo. Dat komt van één van mijn professors die ooit zei: ‘design must make things better‘. Nooit helemaal tevreden zijn, die energie moet je hebben en blijven voeden.”
Zat dat er altijd al in?
“Ik denk het wel. Ik was nooit echt heel goed op school, maar al mijn boeken zaten vol met tekeningen van objecten en andere dingen. Ik was altijd iemand die zich bezighield met ideeën op te tekenen. Of het nu een stoel was of een badkraan. Design is voor mij geen professie, maar een houding.”
Toen je in 2008 overstapte naar horloges, wat heeft je sindsdien verrast?
“De verwachting was dat ik een technisch product zou maken zoals ik al eerder had gedaan. Ten eerste ging het veel verder, want ik kreeg de vrijheid om de expressie van een compleet merk 360 graden te beïnvloeden. De grootste ontdekking voor mij was hoe emotioneel dit product, het horloge, is voor mensen. Ik denk wel één van de objecten waar de grootste emotionele kracht vanuit gaat. En het gaat niet alleen om een mooi design. Je moet iets creëren wat een identiteit en herkenbaarheid heeft. Zodat het blijft hangen bij mensen. Met in het achterhoofd dat je werkt met iets dat al 150 jaar bestaat en hopelijk nog eens 150 jaar. Dat blijft een bijzondere gedachte, je bent niet met een sprint bezig, maar met een marathon. Het werken en ontwerpen in dat spanningsveld van verleden en toekomst blijft mij mateloos fascineren en inspireren.”